Skulle behöva bryta huvudström i huset eftersom jag ska byta ut några strömbrytare och kontakter. Vill inte chansa och bara dra ut några säkringar, byggt på 70 talet och litar inte på kopplingsschemat. Enklare att bryta allt.

Men jag har ju solceller, spelar det ngn roll? Måste jag även bryta strömmen till växelriktaren?
 
Den ska stänga av sig automatiskt om du bryter strömen.
 
M m@nge skrev:
Skulle behöva bryta huvudström i huset eftersom jag ska byta ut några strömbrytare och kontakter. Vill inte chansa och bara dra ut några säkringar, byggt på 70 talet och litar inte på kopplingsschemat. Enklare att bryta allt.

Men jag har ju solceller, spelar det ngn roll? Måste jag även bryta strömmen till växelriktaren?
Det är definitivt att rekomendera ja 👍
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Mest rätt som jag ser det är i nedan ordning:
1. Stäng DC brytaren på växelriktaren
2. Stäng elkopplaren för solcellerna i eller vid mätarskåpet
3. Stäng huvudbrytaren
4. Skruva ut huvudsäkringarna.
Gör jobbet som du behöver göra och återställ i omvänd ordning
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Om det är ljust ute känns det lite skrämmande att börja med dc brytaren då den är den mest besvärliga delen vid last!
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Om det är ljust ute känns det lite skrämmande att börja med dc brytaren då den är den mest besvärliga delen vid last!
På vilket sätt är den mest besvärlig ?
 
Det är ej växlande elektrisitet och hög ampere som medför ljusbågar som är svårare att bryta. Är ju därför kablarna är grövre från panelerna till växelriktaren än kablarna från växelriktaren till nätet.
 
E Emanuel01 skrev:
Det är ej växlande elektrisitet och hög ampere som medför ljusbågar som är svårare att bryta. Är ju därför kablarna är grövre från panelerna till växelriktaren än kablarna från växelriktaren till nätet.
Brytaren måste ju vara anpassad för det, och har du en OK solcellsanläggning är det troligtvis betydligt mindre risk att bryta den än husets huvudbrytare som säkert har många år på nacken.
 
V ViktorHg skrev:
Brytaren måste ju vara anpassad för det, och har du en OK solcellsanläggning är det troligtvis betydligt mindre risk att bryta den än husets huvudbrytare som säkert har många år på nacken.
Läs på om likspänning, är mycket elakare att bryta vid hög ström. Växelström har ju en lågpunkt när den svänger det har inte likström.
 
Ska jag göra något hemma brukar jag försöka bryta när solcellerna producerar lite för att spara på grejerna.
 
Som exempel:Vid MIG- och MAG-svetsning används oftast likström, men man kan även använda växelström om grundmaterialet är tunt.
 
S
M m@nge skrev:
Skulle behöva bryta huvudström i huset eftersom jag ska byta ut några strömbrytare och kontakter. Vill inte chansa och bara dra ut några säkringar, byggt på 70 talet och litar inte på kopplingsschemat. Enklare att bryta allt.

Men jag har ju solceller, spelar det ngn roll? Måste jag även bryta strömmen till växelriktaren?
Det är väl rimligt, och även rekommenderat, att mäta, inte dra säkring och chansa. Jag hade nog mätt även om jag brutit huvudströmbrytaren i ett gammalt hus. Vem vet, kanske kommer någon matning från grannen eller en tjuvkoppling eller tomtens moster.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Läs på om likspänning, är mycket elakare att bryta vid hög ström. Växelström har ju en lågpunkt när den svänger det har inte likström.
Tack men jag är elkraftingenjör och jobbar med distribution. Brytaren som sitter ska vara anpassad för ändamålet, och därmed inget problem.
 
V ViktorHg skrev:
Tack men jag är elkraftingenjör och jobbar med distribution. Brytaren som sitter ska vara anpassad för ändamålet, och därmed inget problem.
Jo det är ju brytarna på växelström med men ändå står det att man inte ska använda dem för stopp men där jobbar de ju mot ett lättare mål. Och antar att du inte har väldigt mycket med likström att jobba med på distribution. Jag bestämmer inte fysiken, den finns ju bara där. Sen som jag skrev tidigare används ju likström mycket i svetsning för tjockare gods... Krävs ingen ingenjör för att dra en slutsats där!
Vanligaste felet på mitt jobb är relän som inte klarar strömmen och klistrar fast som någon ingenjör har beräknat?!
 
Frågade firman som installerade solcellerna om detta. Enligt dem räckte det med att bryta husets huvudströmbrytare. Växelriktaren skulle tydligen stänga av automatiskt.

Kanske är bättre att bryta strömmen på morgonen/tidig kväll när panelerna knappt producerar något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.