Hej!

Jag har en markis som går ut över en balkongdörr. Om dörren är öppen när markisen går ut (automatiskt på grund av sol) så kommer duken att gå sönder. Istället för att försöka undvika att ha någonsin ha dörren öppen funderar jag på om man kan ha en slags strömbrytare som bryter strömmen till markisen när dörren är öppen. Någon slags magnet? Finns det några bra lösningar för detta?

Tack!
 
Flytta på markisen?
 
Borde gå att att lösa med fibaro brytare/sensorer.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Flytta på markisen?
Då täcker den inte fönstret (dörren) när den är stängd
 
fremax fremax skrev:
Borde gå att att lösa med fibaro brytare/sensorer.

Med vänlig hälsning, fremax
Har du tips på vilka fibaromoduler man ska använda?
 
Ett foto är bra på hur det ser ut
 
Kanske går att lösa med den gränslägesbrytare?
 
  • Gränslägesbrytare med hjul och justerbar arm för byggprojekt.
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
E
En magnetkontakt, finns även infällda, känns spontant som det enklaste och minst synliga alternativet
 
Så här ser det ut. Gult är markisrullen och det grå i sidan är strömsladden som går längs fasaden till en strömdosa.
 
  • Schematisk illustration av ett fönster med en överliggande gul markisrulle och en grå strömkabel längs sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En magnetkontakt som sitter på dörren och som bryter strömmen i gråa kabeln hade varit snyggast tror jag men vet inte hur jag ska hitta det (om det finns)
 
E Emil_K skrev:
En magnetkontakt, finns även infällda, känns spontant som det enklaste och minst synliga alternativet
Hur får man magnetkontakten att bryta strömmen?
 
Är det 230 V som styr din markis? Jag skulle i så fall använt ett 12 V-relä som styrs av en magnetkontakt där reläet sedan får bryta matningen till markisen. Du slipper då ha nätspänning fram till en (oskyddad) magnetkontakt på dörren.
Med ett växlande relä går det enkelt att få ihop en lösning med magnetkontakten och dörröppning/stängning.
Kräver dock lite pyssel med kopplingar, kablar etc.
 
Byta till skjutdörrar? Lite dyrare, men löser problemet permanent.
Ett annat alternativ kan rimligen vara att flytta upp rullen en bit på väggen och på så sätt få dörren att gå fri under markisen.
 
Magnus E K
Om markisen går ut automatiskt vid sol har den någon typ av givare som styr detta. Kanske går den att komplettera med en dörrgivare så att du slipper ändra något i elinstallationen?
 
Kanske bara låta ljusgivaren gå över magnetkontakten. Dörren öppen=givaren bortkopplad, dörren stängd=givaren inkopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.