Jag har beställt el-jobb(installera JFB och byta huvudbrytare) och måste då bryta strömmen till huset och gruppcentralen inne. Jag har elmätaren i separat skåp på stolpe utomhus. Finns det brytare eller säkringar där? Var i kontakt med Vattenfall som är nätägaren för att få råd hur jag ska göra men de rekommenderar att behörig elektriker tittar om det är möjligt att bryta strömmen i mätarskåpet. Känns drastiskt att ta hem en elektriker för att avgöra om det går att bryta strömmen eller inte.

Så mina frågor är:

Krävs behörighet för att öppna mätarskåpet, kan jag göra det själv(och på ett säkert sätt)?

Borde inte Vattenfall veta direkt vilken typ av mätare jag har och på så sätt veta om det finns brytare eller inte?
 
Det sitter säkringar där som man skruvar ut och kanske även en brytare om den inte är förbikopplad.
Men det löser din elektriker när h*n kommer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
-JC- skrev:
Jag har beställt el-jobb(installera JFB och byta huvudbrytare)
Jag tycker det är upp till den som ska göra detta jobb att själv bryta strömmen på det sätt han/hon bedömer lämpligt när han/hon kommer för att göra jobbet.
 
Ingen annan än den som ska göra jobbet ska bryta strömmen. Det finns INGEN elektriker som skulle lita på att någon främmande skulle bryta strömmen då han ska in i anläggningen och jobba.
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
elmont skrev:
Ingen annan än den som ska göra jobbet ska bryta strömmen. Det finns INGEN elektriker som skulle lita på att någon främmande skulle bryta strömmen då han ska in i anläggningen och jobba.
Nja, i industrin så är det inte ovanligt att kundens elansvarige är den som bryter och därefter får entreprenörerna påbörja sitt arbete - ett första steg är att låsa brytstället med sitt eget lås och därefter säkerställa att det är spänningslöst.
 
I det här forumet handlar det knappast om nått industrijobb där man har specialutbildad personal utan om vanliga "Svenssons". Men även om jag jobbar på en industri skulle jag ALDRIG godta att jag inte fick vara med och kolla att man bryter och förreglar riktigt, ingen normal lägger sitt liv i någon okänds händer om man inte måste.
 
Tror det kanske missförstås en del i denna tråd eller så är det bara jag.. Tror TS vill ha reda på om man kan bryta från mätarskåpet på stolpen eller om han måste involvera nätägaren. Svaret är som tidigare skrivits att du kan själv bryta, i anknytning till mätaren ska det finnas säkringar, storleken på dessa avgörs av vilket abbonnemang du har.
Se bara till att bryta lasten först, detta kan du göra med huvudbrytare i din elcentral.
 
  • Gilla
-JC-
  • Laddar…
Och som jag läser första inlägget så funderar TS på hur han ska bryta strömmen så att elektrikern kan komma och göra sitt jobb. På den frågan är svaret att han INTE ska bryta strömmen utan överlåta det till den som kommer och ska göra jobbet.
 
Ok, men då vet han nog allt han behöver nu.:)
 
Har jag uttryckt mig så dåligt? Olyckligt.

Mina frågor är alltså:

- Finns det brytare eller säkringar där(i mätarskåpet)? Ovanstående inlägg ger svar att det är så.

- Krävs behörighet för att öppna mätarskåpet, kan jag göra det själv(och på ett säkert sätt)?

- Borde inte Vattenfall(eller andra nätägare för den delen) veta direkt vilken typ av mätare jag har och på så sätt veta om det finns brytare eller inte?

Jag kommer naturligtvis inte bryta strömmen själv, jag vill bara vara säker på att elinstallatören inte behöver vända hem igen för att det inte går att bryta strömmen på ett snabbt och lämpligt sätt. Förvisso kan man ju påstå att en seriös elinstallatör själv kikar efter sånt innan...kanske är det en oseriös elinstallatör som jag anlitat, vi får se:D
 
Det finns garanterat säkringar, och därmed möjlighet att bryta, i ditt mätarskåp.
 
Nej, jag tyckte inte din ursprungliga fråga var otydlig, och Pierre gav ett bra svar i #2.
- Ja, i någon form.
- Nej, men ta det försiktigt om det är gammalt o sunkigt och inte varit öppnat på länge.
- Nej, de vet möjligen vilken mätare du har, men inte om det finns en huvudbrytare där.

Elektrikern kan avgöra om han vågar peta i mätarskåpet utan att dra på sig sin röda S&M-dräkt med skyddsvisir wink.gif. Risken att han vänder hemåt är nog ändå försvinnande liten.
 
Nätägaren har inget med själva mätarsåpet att göra, det är helt och hållet ditt och ditt ansvar, Det som nätägaren har i skåpet är inkommande kabel och själva mätaren.
 
Tack!

Intressant sak hände, fick ännu ett svar idag från Vattenfall och de hävdar bestämt att endast en elektriker med behörighet får öppna skåpet. Skåpet och mätaren påstods vara plomberat(hittar dock ingen plombering på mitt skåp). En anmälan ska dessutom lämnas in till Vattenfall innan arbete. Missförstånd någon? Irriterad ringde jag installatörssupporten hos Vattenfall (som jag borde ha ringt till först om jag visste att det existerade en sådan!) och fick prata med en trevlig och kunnig herre som naturligtvis bekräftar det som ni har skrivit ovan. Skåpet är mitt och det krävs ingen behörighet för att få öppna skåpet och bryta strömmen.
 
  • Gilla
hulingen och 1 till
  • Laddar…
-JC- skrev:
Tack!

Intressant sak hände, fick ännu ett svar idag från Vattenfall och de hävdar bestämt att endast en elektriker med behörighet får öppna skåpet. Skåpet och mätaren påstods vara plomberat(hittar dock ingen plombering på mitt skåp). En anmälan ska dessutom lämnas in till Vattenfall innan arbete. Missförstånd någon? Irriterad ringde jag installatörssupporten hos Vattenfall (som jag borde ha ringt till först om jag visste att det existerade en sådan!) och fick prata med en trevlig och kunnig herre som naturligtvis bekräftar det som ni har skrivit ovan. Skåpet är mitt och det krävs ingen behörighet för att få öppna skåpet och bryta strömmen.
Om vi nu pratar om ett vanligt mätarskåp så finns det inga plomberingar för att öppna det. Det krävs heller ingen behörighet för att öppna det och exempelvis läsa av elmätaren, byta huvudsäkringar eller manövrera huvudbrytaren.

Däremot är anslutningarna till elmätaren normalt plomberade för att försvåra "olovlig kraftavledning" (ja det heter så om man snor ström). Troligen missförstod Vattenfall vad du menade med att "öppna". Ska man "öppna" för att exempelvis ändra i installationen krävs naturligtvis behörighet och "samarbete" med Vattenfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.