Är det någon som har brytit ett kontrakt på Älvsbyhus? Pratade med vår säljare och han sa att det kostade
60000kr att bryta det låter ju inte klokt eller hur?
 
Vad som är rimligt beror på hur långt köpet har gått. Har de börjat snickra på huset så låter det som en låg summa. Skrev du på kontraktet igår är det en väldigt hög summa. Det beror som sagt på.
 
Vi skall få huset levererat december 2003, och skrev kontrakt september 2002, Bygglov är klart väntar bara på husleveransen och vi har ingen lust att vänta så länge när allt annat är klart. Men nu kan man ju glömma att bryta kontraktet om det är så dyrt. >:( Vi är grymt besvikna.
 
Okej, då låter det som att 60000 kr är en väldigt hög summa.

Men, bli inte förvånad om Älvbyhus tidigarelägger leveransen ett halvår eller så. Det verkar nästan vara regel än undantag att folk som köper ett Älvbyhus får huset levererat före utsatt datum.
 
Jag pratade med säljaren igår och det verkade inte som att det var så lätt att flytta fram oss, men vi hoppas på att det blir framflyttat till sommaren :-/
 
Vi har skrivit på kontraktet men har strul med bygglovet, och Ä-hus säljaren sa idag att det inte kostar oss något att bryta kontraktet om det är bygglovet som strular.
Jag kan förstå att det kostar iofs, för deras säljare har lagt ganska många timmar på oss och vårt bygglov vid det här laget.
 
Det ingår väl i deras jobb ;)

Ibland vinner man och ibland inte.

Om det är bygglovet som inte blir beviljat ska det inte kosta er något.
 
Normalt är det ju bokningsavgiften (handpenningen) som man missar om det är så att man vill dra sig ur i ett tidigt skede. Detta undantaget om det är så att bygglov eller banklån inte beviljas, då får man även bokningsavgiften tillbaka.

Har Älvsbyhus börjat arbete med projektet t.ex. genom att fixa bygglovshandlingar kommer de ta betalt för detta på något sätt.

Vad som är en rimlig summa kan inte jag avgöra men i vårt fall var bokningsavgiften 30.000 sek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.