Tyvärr kommer vi att behöva lägga om nedre raden av vårt kakel i vårt duschutrymme (på grund av sättningar i väggstommen). Kaklet ansluter till golvklinker och fuktspärren i vinkeln måste därför brytas när kakelplattorna tas bort.

Vi vet att detta inte är bra, men det finns ingen annan lösning om vi inte vill riva ner/bryta upp allt kakel/klinker som blir utsatt för vatten i duschen.

Är det över huvud taget möjligt att göra reparationen utan att riskera vattenskada efteråt o hur bör man göra för att klara det här?
Att man säkrar med silikon efteråt i skarven är ju självklart efter att man "lappat" fuktspärren, men kan man lita på att det håller sig tätt i längden?


 
Nog kan du väl försiktigt knacka bort kaklet utan att riva upp fuktspärren (som jag antar är gummi på väv). Å andra sidan så kan rörelserna i stommen ha gjort att fuktspärren brutits. Man måste nog se hur det ser ut!
Jag skrev en annan tråd om "vattenskador vs duschkabiner" just utifrån hur tveksamt det är att ha helkaklade duschutrymmen i trähus. Har stommen slutat att röra sig nu? :-/
Men jag är obotlig optimist, så jag har förstås helkaklat själv, i gammal timmerkåk. ;D Blir det problem får jag väl hitta på en annan lösning för själva duschutrymmet.
 
Tyvärr har skarven rört sig så mycket som 3 mm och vi befarar (efter att ha rådfrågat lite) att fuktspärren har brutits. Vi har inte använt duchen efter att skadan upptäcktes, så det kan i så fall inte ha hunnit läcka in någon mängd fukt att tala om.
Men vi kan ju inte ha det så här o det känns som att vi måste ta det säkra före det osäkra o betrakta fuktspärren som bruten, så vi måste åtgärda skadan.
Det hjälper alltså inte att bara knacka bort kakelraden försiktigt.
 
Kakelläggaren har nu plockat ned de berörda klinkerplattorna och en del av gipsskivan för att komma åt väggstommen.
Fuktspärren kommer ju nu att vara bruten nu när man rättat till sättningen i väggen o säkrar den.

Vi har inte diskuterat ev. problem med den brutna fuktspärren o vet inte hur kakelläggaren tänker lösa problemet.

Men vi är oroliga för att det kanske inte kan bli en hållbar lösning o därför fågar vi här i forumet om det finns någon som har erfarenhet av sådant här.
Vi kan ju inte vara de enda som råkat ut för att behöva göra en liknande reparation. Att riva ett helt (nykaklat sedan 4 mån) duschutrymme o kakla om för en sådan här åtgärd - vi kan inte tro det (o vi tror inte den ansvarige för arbetet tänker sig det heller).
 
En arbetskolega hade en sättning i en hörna av ett stort badrum med defekt tätskikt som följd. Enligt försäkringsbolaget var den enda lösningen att göra om hela badrummet. Man menade att det inte gick att laga tätskiktet på ett tillfredställande sätt.

Vad säger ert försäkringsbolag?
 
Enligt rådande byggnorm och de flesta försäkringsbolags regler så måste hela badrummet rivas.

En viktig fråga är förståss ifall ni använt er av hantverkare för jobbet. Om ni använt er av hantverkare så har ni enligt kundtjänstlagen rätt att reklamera hela jobbet. Om inte hantverkaren mycket starkt har avrådit er från att kakla. Att plattsättaren kommer och bryter fuktspärren gör inget seriöst intryck, då han garanterat är medveten om att han då måste göra om hela badrummet.

Har ni själva gjort kaklingen så är ju frågan om ni utfört arbetet på ett "fackmannamässigt sätt". Min gissning är att om det går at förutsäga detta skeende så får ni ingen ersättning från försäkringsbolaget.
 
Vi har samma problem som er och ja, hela kaklet + klinkers måste bort innan man kan åtgärda (vårt är ca 5 mån) och det är reklamerat...

 
Tack för alla goda råd - vi behöver dom just nu!
Återkommer med hur det gått - vi skall ha ett snack denna vecka med den som ansvarat för arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.