Jag har en braskamin (gräddvit) som börjar bli sliten i färgen. Skulle vilja fräscha upp den med samma färg på några ytor. Jag vet att det går att få tag på emaljfärg från tillverkaren. Men man får oerhört lite färg till ett väldigt högt pris. Så min fråga är nu om det går att bryta vit emaljfärg på samma sätt som annan färg?
 
värt att poängtera är ju dock om produkten ifråga är emaljerad från fabrik ? Då kan man bättra på småsmåskador med "emaljfärg" men det är ändå inte riktigt samma sak för det och det lämpar sig nog inte att måla om stora ytor med. Kan kan man ju såklart men det är ju inte säkert att resultatet blir densamma som original.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
värt att poängtera är ju dock om produkten ifråga är emaljerad från fabrik ? Då kan man bättra på småsmåskador med "emaljfärg" men det är ändå inte riktigt samma sak för det och det lämpar sig nog inte att måla om stora ytor med. Kan kan man ju såklart men det är ju inte säkert att resultatet blir densamma som original.
Problemet är som sagt att det är större ytor som ska täckas än vad en tub från försäljaren klarar.
 
Z zingo skrev:
Problemet är som sagt att det är större ytor som ska täckas än vad en tub från försäljaren klarar.
jo jag förstår det men då tror jag inte att det kommer bli särskilt bra. Inte om föremålet är pulverlackat eller emaljerat på riktigt. De pyttetuber man kan få med bättringsfärg är som sagt till för att lägga i små repor och pytteskador.
Annars kan du kolla med de som "remaljerar" gamla badkar. De har ju vita färger som kanske kan passa och som är special på nåt vis.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Som sagt, emaljfärg för bättring är något helt annat än riktig emalj (vilket är ett tunt lager av glas som bränts fast vid hög temperatur), du kommer inte får att bra resultat av att måla enstaka plattor.
 
H hapazard skrev:
Som sagt, emaljfärg för bättring är något helt annat än riktig emalj (vilket är ett tunt lager av glas som bränts fast vid hög temperatur), du kommer inte får att bra resultat av att måla enstaka plattor.
Ok. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.