Hej!

Jag har en 2,5 mm2 (Fem ledare tror jag) som går från huvudcentral till undercentral i garaget. Matningen är tidigare bruten/delad i en kopplingsdosa till ett annat rum på väg till garaget. Finns jordfelsbrytare både i huvudcentralen och undercentralen.

Matningen är avsäkrad till 16A.

Om man använder samma dimension 2,5 mm2, får man då inte dela den på vägen? Eller måste matningar till andra undercentraler vara helt renodlade?

Min elektriker var lite tveksam till att använda matningen till något annat än just garage.
 
Det finns huvudledningar som går mellan elcentraler och så finns det gruppledningar som ansluter förbrukare, det finns ingen blandning av dessa. Mycket går att göra elektriskt men jag bifaller elektrikerns tveksamhet här. Jag tror inte det finns någon specifik regel här för eller emot, men jag tänker inte kolla - man ska inte tappa av en huvudledning till diverse andra förbrukare på vägen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Håller med Bo, visserligen är det ”bara” max 16A till undercentralen, men vad händer den dagen någon vill uppgradera matningen till garagets central för att kunna ladda en elbil snabbare.

Ska elen dras om eller vill du avgrena än mer?


Fundera på om du inte ska dra en 5G6-matning till centralen i garaget och då lägga den parallellt med gruppcentralen inne, eller kanske redan direkt från mätarskåpet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Håller med Bo, visserligen är det ”bara” max 16A till undercentralen, men vad händer den dagen någon vill uppgradera matningen till garagets central för att kunna ladda en elbil snabbare.

Ska elen dras om eller vill du avgrena än mer?


Fundera på om du inte ska dra en 5G6-matning till centralen i garaget och då lägga den parallellt med gruppcentralen inne, eller kanske redan direkt från mätarskåpet.
Det är inte frågan om att utöka, utan bevara. Om jag kunde behålla delningen av matningen till garaget, då slipper jag dra ny matning till bara ett rum.

Det framkom efter byte av huvudcentral och ny undercentral till garaget
 
Sitter matningen till garaget efter JFBn i huvudcentralen?
Om den gör det så gör JFBn i garaget ingen nytta.
Om matningen till garaget sitter innan JFBn i huvudcentralen så täcks inte uttagen som sitter på den matningen av någon JFB.

Med två JFBer efter varandra så är det slumpen som avgör om ena eller bägge löser ut vid jordfel, om bara ena löser ut så är det också bara slumpen som avgör vilken det är.

Men om det däremot sitter massa förbrukare på första JFBn som inte täcks av andra JFBn och det blir jordfel i utrustning som sitter efter andra JFBn så är risken stor att första JFBn löser.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.