Vi kommer sätta in en 84x116 hörndusch (dörrar) i vårt nya badrum. Golvet ska gjutas strax och betongaren tänker då fixa till fallet hyggligt på en gång. Det blir ett stort fall i rummet mot en golvbrunn vid badkaret och sedan ett lokalt fall i hörnduschen. Nu undrar jag: Vad är normen för placering av brytet för det lokala fallet vid duschväggarna? Gör man brytet redan en bit utanför glasdörrarna, en bit innanför eller så exakt man kan i linje med dörrarna?

forsa_84_116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Endel vill ha brytet precis under dörrarna, många lägger det 5-10 cm utanför.
Beror också lite på vad det är för brunn, vilka plattor, hur fallet är

Dörrar är egentligen bara en dyr variant av duschdrapperi, dom sluter alltså oftast inte helt tätt mot golvet...
 
  • Gilla
ola_ och 2 till
  • Laddar…
Lägg brytet utanför dörrarna, det skvätter alltid lite under dörrarna.
Låt betongaren lägga brytet ytterligare en bit utanför för det går alltid att spackla så det kommer närmare.
Kommer det för nära så är det drygt att slipa bort.

Protte
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Tack för tipsen. Duschens kortsida kommer vara mot en uppbyggd vägg i rummet (med handfat på andra sidan) så jag antar att man vill att brytet ska börja i linje med den. Jag skissade upp att väggen går ca 5cm längre ut än glasdörren, se bild. Hade ni gjort likadant? Angående otät så ska duschen ha någon form av tätningslist mot golvet men det kanske läcker igenom lite ändå.

dusch-bryt-fall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med så stora plattor som du ritat där blir det svårt, Du skulle kunna lägga en väggnära brun kanske och låta plattorna luta ditåt
 
väggnära.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Hoppla! :) Golvets utseende på bilden har ingen koppling till storlek på klinkers, det bara blev så i programmet jag använde. Det blir inte jätteklinkers i badrummet och i synnerhet inte i duschen..
 
Okej men där har du ett alternativ till iallafall :)
 
Vi körde 1:100 i badrummet, 1:20 10 cm utanför - 10 cm innanför duschdörrarna, och 1:50 inne i duschen. (Byggt med golvspackel.) Då slipper man gummilisterna helt och hållet på duschdörrarna (och slipper rengöra dem).
 
B
Jag har också fallet ca 10cm utanför ochinga tätningslister på min duschdörr. Nästan ingenting skvätter ut. Ända problemet jag har är att det blir blött när man går ut ur duschen och och ska torka sig. Duschen är placerad strax innanför dörren vilket gör att man vill torka upp det vattnet som blir när man torkat sig.

I min förra lägenhet låg duschen längst in i badrummet och det var helt klart bättre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.