Hej, jag tänkte bygga en brygga på ett landställe.
Och jag skulle vilja ha lite tips och trixs eftersom jag inte hållt på med det tidigare.

Jag funderar på om man ska göra en stenkista av tryckimp trä, eller om man ska banka ner stolparna i botten.
Jag vill ha en sån stabil brygga som möjligt, så man kan springa från bastun och bara hoppa i.

Som sagt, lite tips skulle vara fint. så jag inte gör några misstag :p
 
Efter att ha kämpat förgäves mot isen med stenkistor och andra konstruktioner har jag övergått till flytbrygga som förankras med galvade rör och glidfästen - i mitt tycke helt oslagbart.
Har alltid rätt nivå i förhållande till vattnet och om jag ser att det blir svåra isförhållanden så kan den enkelt tas upp.
 
Philler skrev:
Hej, jag tänkte bygga en brygga på ett landställe.
Och jag skulle vilja ha lite tips och trixs eftersom jag inte hållt på med det tidigare.

Jag funderar på om man ska göra en stenkista av tryckimp trä, eller om man ska banka ner stolparna i botten.
Jag vill ha en sån stabil brygga som möjligt, så man kan springa från bastun och bara hoppa i.

Som sagt, lite tips skulle vara fint. så jag inte gör några misstag :p
Det är klart du ska ha en brygga. Att kunna springa ut från bastun rätt ner i vattnet ger verkligen en extra dimension till bastubadandet.

Det är svårt att säga vilken bryggkonstruktion som funkar för just dig. Ska den bara vara till bad eller vill du kunna lägga till med båt också? Var i landet har du stugan? insjö? Östersjön? Västkusten? Isen är bryggans fiende. Hur brukar isförhållandena vara hos dig? Utsatt läge för höst/vår-stormar?

Det lättaste sättet borde vara att gå på studiebesök till bryggor i närheten som funnits ett tag och kika på konstruktionerna. Om de har hållt ett antal år så borde det vara rätt konstruktion för de lokala förhållandena.
 
Jag ska bygga till min befintliga brygga/or. Den befintliga bryggan är ca 10 m lång och byggd med stålspont. Man kan nog även säga att den är byggd med U-balkar som är djupt nerslagna i botten/sanden/dyn. Konstruktionen är superstabil. Bryggan är 20 år gammal och lär stå stabilt till dess balkarna rostar igenom. Jag har borrat i dem och de är mycket svåra att borra igenom och lär hålla i många år till. Jag har hört att de flesta andra fasta bryggor i viken har tagits av isen när den varit svår under tidigare vintrar.

Nu ska jag förlänga bryggan ca 10m rakt ut, samt bygga ett däck mellan den befintliga bryggan och en närliggande brygga, ca 11*6m. Frågan är vilken konstruktion jag ska välja? Vilka är för och nackdelarna, hållbarhet, pris mm. Jag vill inte ha en flytbrygga även om det skulle vara praktiskt på många sätt och billigare. Jag skulle gärna köra på samma konstruktion som jag har idag eftersom den verkar hålla mycket bra. Dock vad jag förstår är det mycket dyrt att nu bygga med u-balkar som slås ner i botten, då priset på stål gått upp kraftigt de senaste 20 åren.

Vad jag förstår är alternativen stenkista, påla med telefonstolpar (el liknande), eller betongfundament. Vad jag är mest orolig för är att jag lägger ner en massa pengar och så kommer bryggan att bli skev/lyftas av isen. Hur klarar sig pålade bryggor jämfört med stenkistor, etc? Någon sa att pålade bryggor håller sig bra bara man slår ner pålarna med den tjockaste änden först?

Vad säger ni om alternativen? Hur borde de skilja sig åt i pris? Viken jag bor i ligger långt in i skärgården. om det är en kall vinter blir isen djup. Bottendjupet är från 1m till 3m längst ut. Botten är sand/dy men ganska packad.

Jag har fått offerter från tre leverantörer. Alla ligger på ca 600 000kr. En pålar, en bygger stenkista, och en tredje gjuter betongfundament.

Fasen det här är inte lätt och det rör sig om en hel del pengar.

/Yossy
 
Jag tycker precis som "nusnäs" i sitt inlägg att flyttbrygga är kanon. Vi har haft den i säkert 15 år och den funkar fortfarande lika bra. Den är ingen jättestor sak men funkar ändå. Själva bryggan är ca 5 *2 meter och sedan är det en landgång från land till bryggan som är ca 3 meter. Bryggan förankras med varsin stolpe i varje hörn med glidfästen och landgången vilar på ett par gamla bildäck på land. När vintern kommer så kopplar vi isär dem och lyfter upp landgången och själva bryggan rullar vi upp på några gamla trästockar. Den väger en del men det har gått med 3-4 personer. Där ligger den bra och påverkas inte av höststormar och tjocka isar. Då kan du ju också täcka in den i presenning så håller den sig i fint skick längre.

Om du nu ändå ska bygga en brygga så vet jag att min granne först la en slags stenkista, den lätt han ligga i 1-2 år så den fick sätta sig, men det kanske du inte har tid med om du vill basta i år.... ;-). På kistan har han sedan lagt stora cementrör (typ avloppsrör, vet inte vad de kallas) med en diameter på ca 1 meter som han sedan också fyllt med sten. Tror han använde sig av tre st som ligger på en linje och som ligger i våg med varandra. Rören ligger så att det mesta av dem sticker upp ovanför vattenytan. På cementrören har han sedan lagt reglar som hela bryggan vilar på. Ser ut att vara ett stabilt bygge.....
 
kamy skrev:
Det är klart du ska ha en brygga. Att kunna springa ut från bastun rätt ner i vattnet ger verkligen en extra dimension till bastubadandet.

Det är svårt att säga vilken bryggkonstruktion som funkar för just dig. Ska den bara vara till bad eller vill du kunna lägga till med båt också? Var i landet har du stugan? insjö? Östersjön? Västkusten? Isen är bryggans fiende. Hur brukar isförhållandena vara hos dig? Utsatt läge för höst/vår-stormar?

Det lättaste sättet borde vara att gå på studiebesök till bryggor i närheten som funnits ett tag och kika på konstruktionerna. Om de har hållt ett antal år så borde det vara rätt konstruktion för de lokala förhållandena.
Okej, det kommer nog finnas en dos med is i den här delen av landet där jag hade tänkt bygga bryggan. Det är uppe vid kramfors i en liten insjö, jag får åka runt någon dag här i stockholm och kolla lite bryggor, fast det är ju inte samma väderklimat. Men syftet med bryggan är enbart bad. Tack så hjärtligt alla för posterna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.