Jag har en fiberrouter hemma i hallen, och till denna har jag kopplat en egen router. Båda har wifi. Tanken är att "inaktivera" fiberroutern, och bara använda min egna. Leverantören kan brygga routern o stänga av wifi, jag vet att leverantören också kan konfigurera portarna på deras router, tex om man vill ha fler IPTV-portar så kan man ta o göra om någon av LAN-portarna. Om jag ber att få brygga, brukar då också överblivna LAN-portar stängas eller är de fortfarande öppna? Dum fråga kanske, men vill höra ändå. ...det skulle underlätta ha extra portar för att dra kabel till rum nära hallen, så kan jag ha min egna router i vardagsrummet(den är kopplad via kabel till fiberroutern)

Fråga 2, varför bryggar man en router? Själva wifi´n kan jag ju inaktivera med en knapptryckning på fiberroutern. Är vinningen att min nya router som faktiskt är bättre, blir nyttjad fullt ut?...och inte bara fungerar som "wifi-förlängare" ?
 
Jag föreslår att du tänker fel.

Allt som finns hemma hos dig ska sitta EFTER din egen router. Din router kommer dela ut ipadresser och bestämma över ditt lokala nät.

Ansluter du utrustning på leverantörens router kommer dessa enheter finnas på ett annat nätverk.

Behöver du fler portar Montera en switch och dra två kablar till din egen router. En mellan leverantörens router och WAN porten på din router, en mellan LAN porten på din router och switchen.

När man bryggar routern så slutar den fungera som en router, dvs skapar inga nätverk, delar inte ut ip addresser osv.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du tänker fel.
Jag föreslår han tänker rätt, alltså så som du förklarar :)
 
toppen, då blir det att brygga.
 
J
Dracula Dracula skrev:
toppen, då blir det att brygga.
Det blir klart bäst så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.