När man farit runt i Edsviken så har jag sett två stycken bryggor på sjötomter där de har en bastu undertill; dvs. att bryggan är en fast byggnation med ett rum undertill.

Har försökt söka på detta, men hittar bara flytande bastur. Har denna lösning något namn och hur krångligt är det att få bygglov för det?
Tänker att det på ett sätt borde vara som att få bygglov för en brygga då det inte syns mer än en vanlig brygga, men samtidigt är det ju en faktisk byggnad som ett båthus; bara mer underjordiskt.
 
Det låter ju väldigt krångligt. Antingen måste väl bastun vara under vatten- eller jordnivå eller så måste bryggan vara väldigt hög (de kanske har väldigt stora båtar). Har svårt att se det framför mig. Du har inga bilder?
 
D Dublin skrev:
Det låter ju väldigt krångligt. Antingen måste väl bastun vara under vatten- eller jordnivå eller så måste bryggan vara väldigt hög (de kanske har väldigt stora båtar). Har svårt att se det framför mig. Du har inga bilder?
Ja, mesta delen av bastun är under vattenytan. Bryggan är normalhög.

Jag kan ta en bild när det blir lite soligt igen och jag åker ut på sjön. :)
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det låter ju väldigt krångligt. Antingen måste väl bastun vara under vatten- eller jordnivå eller så måste bryggan vara väldigt hög (de kanske har väldigt stora båtar). Har svårt att se det framför mig. Du har inga bilder?
Glömde ju helt bort att återkomma här.
Så här ser bryggan ut. Hur får man bygglov för en sådan här tro? Och vad heter en sådan här?
Brygga byggd med stålfångstnät längs en kust med villa och svensk flagga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så, någon som har en teori om vad en sådan här heter? Och krävs andra bygglov än en vanlig brygga?
 
Tror nog inte det finns ett speciellt namn.. Bastu under brygga får man nog kalla det. Borde inte behövas bygglov för annat än bryggan, men kolla med din kommun så får du svar.
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.