Marike
Någon som kan det där med att brygga öl, gärna julöl?
Brukar göra vin men, öl har jag aldrig gjort så behöver lite hjälp.
Jag köpte en sån där sats men ovetandes som jag är missade jag att den ska ge 21 L. Har bara 10 L jäskärl och tycker 21 L är för mycket.
Så nu frågar jag kan jag sätta 10 L? Använda hela satsen men mindre vatten? Eller dumpa hälften, ( kapitalförstöring )? Hur krydda så man får en julig smak?
:rolleyes:
 
Hälla ut 10 liter redan innan satsen är bryggd! Nu tar vi vaskning till en helt ny höjd;)

Om du nu bara vill ha 10 l kvar går det säkert bra att testa olika koncept.

Vanligtvis har man två brygghinkar à 30 l ( kostar kring 100 kr) som funkar bra till den sats du köpt. Så kan man efter att satsen jäst klart i hinken tappa över i den andra och bli av med bottensatsen och därefter tillsätta socker innan du fyller på flaska. Den tomma hinken använder du också till desinficering av slevar, hävert mm före du startar.

PS vill minnas att det finns en tabell anpassad för svenska regler och en för finska gällande "tillåten" mängd tillsatt socker. Så du bestämmer själv vilket land din dryck produceras för:D
 
Jag brygger rätt mkt med ett bryggverk, braumeister. Men jäsa kan du göra i de flesta kärl. Tex dunk från jula men du behöver ett jäsrör till. Annars är jäskärl billiga. Är det typ Coopers sats du köpt? Tillsätt INTE mer socker än vad anvisningen säger, blir bara skit (och nä, mängden tillsatt socker regleras inte i lag)

edit. Om du använder hälften vatten till hela satsen blir det också starkare. Antagligen odrickbart. Dela allt på hälften istället. Men använd all jäst(inget att spara) alt brygg allt och vaska så vet du att mängderna blivit rätt. Försvinner en del i koket och i tappning från jäskärl till flaska (bottensatsen på jäsningen vill du inte ha)
 
Är det en sats med krossad malt på påse kan det bli knas om du tat hälften.

Gjorde det en gång. Skulle brygga 2 öl med samma malt så jag beställde allt i en påse. Den första ölen blev för svag, ca 4,3%. Andra satsen blev för stark, runt 8.5%. Då malten vart krossad hade socker separerat sig och hamnat mer i botten.

Ska du jäsa 21 l, krävs det stora grytor, ca 30l minst
 
Marike
Vad då koka?
Jag köpte en burk med nåt som liknar sirap. Gör din egen öl i 4 enkla steg, står det. Något om sockermängd står det inte heller.
Jag brukar göra vin på 10L flaskor, en flaska står oanvänd, dåligt med frukt i år, men tänkte det var läge att prova göra öl på den då. Vinet brukar ligga på 16% , tror väl inte öl kan bli lika starkt, eller?
Vad menar ni med koka?
 
Marike Marike skrev:
Vad då koka?
Jag köpte en burk med nåt som liknar sirap. Gör din egen öl i 4 enkla steg, står det. Något om sockermängd står det inte heller.
Jag brukar göra vin på 10L flaskor, en flaska står oanvänd, dåligt med frukt i år, men tänkte det var läge att prova göra öl på den då. Vinet brukar ligga på 16% , tror väl inte öl kan bli lika starkt, eller?
Vad menar ni med koka?
Kör bara, köp en hink på Jula och sätt hela satsen.

När man brygger öl den krångliga vägen kokar man upp malten för att frigöra sockret och göra det tillgängligt för jästen. Då kokar man upp massa vatten och malt, en del kokar bort, en del åker ur när man tar ut malten. Ska man då ha 21 l vört behövs det stora grytor
 
O olofh skrev:
Är det typ Coopers sats du köpt? Tillsätt INTE mer socker än vad anvisningen säger, blir bara skit (och nä, mängden tillsatt socker regleras inte i lag
Du har rätt! Är över 10 år sedan jag bryggde hemma senast. Den gamla gränsen på max 4,5% är upphävd i nuvarande alkohollag.

Man kan gissa att många råkade blanda "fel" när de gamla reglerna gällde:p
 
Marike
Hittade en spann för 15 L , kör på med den så får jag se vad det blir av det. Hur mycket socker, om man nu ska ha nåt alls, ska man tillsätta? 4-5 % öl kan väl vara lagom till maten. Och hur kryddar jag det, och med vad?
Hur får man kolsyra/skum i det? I vin blir det inget sånt och det vill man inte ha heller.
 
Marike Marike skrev:
Hittade en spann för 15 L , kör på med den så får jag se vad det blir av det. Hur mycket socker, om man nu ska ha nåt alls, ska man tillsätta? 4-5 % öl kan väl vara lagom till maten. Och hur kryddar jag det, och med vad?
Hur får man kolsyra/skum i det? I vin blir det inget sånt och det vill man inte ha heller.
men är det inte ett ”kitt” du köpt ? Vad har du för ingredienser hemma? Tänker där finns väl instruktioner med

Ölstil och smak styr man dels genom vilken malt som används men också vilka humlesorter man har i koket. Kolsyra får du lättast genom att du blandar i en sockerlösning när du flaskar. Då efterjäser det lite i flaskorna o kolsyra bildas. Annars måste du ha grejer för att kolsyra vid tappningen
 
Lägg upp en bild på alt du har så kan jag nog hjälpa dig
 
Marike
Rengör och sanitisera grundligt alla redskap som kommer i kontakt med brygden.

Tillsätt Brew Enhancer 3 och 2 liter hett vatten i jäskärlet. Rör om.
Tillsätt ölsatsen i jäskärlet. Rör om.
Fyll på med kallt vatten till markeringen för 20 liter. Rör om kraftigt.
Kontrollera temperaturen och fyll på med varmt eller kallt vatten för att nå 23 liter och 21°C. Rör om.
Strö torrjästen över ytan i jäskärlet och sätt på locket.
Ställ jäskärlet borta från direkt solljus och låt jäsa i så nära 21°C som möjligt.
Coopers Irish Stout ölsats i en burk med bild på ett fyllt ölglas bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är Brew Enhancer? Socker? Möjligt att det är enkelt men inte för mig. På burken stod nåt om jäsbart ämne i lämplig volym, typ. Väldigt luddigt.
Då ovanstående även säljes tillsammans med bla 3 kg socker, gissar jag att det är mängden som ska tillsättas 21 L.
Jag löste upp 2kg sockrer i varmt vatten, blandade i burkens innehåll samt fyllde upp till 15 L , det jäser bra nu. Återstår bara att få till lite julighet. Tänkte mig nåt åt nejlikahållet.
 
Marike
Ok.
"Coopers Brew Enhancer 1 innehåller är en sammansättning av 50% dextros, 25% maltodextrin och 25% ljus spraymalt.

Dextros (glukos, druvsocker) är en s.k. monosackarid, eller enkel sockerart som är jäsbar. Bryggsocker ger inte den ofta ovälkomna ciderkaraktären som vanligt socker ger och används därför med bättre resultat då man vill trycka upp alkoholhalten på sin bryggd.

Maltodextrinet är däremot inte jäsbart och ger istället en bättre kropp, fyllighet och skumstabilitet.
Den ljusa spraymalten är gjord av malt och bidrar med ökad maltkaraktär och större kropp. "
Då vet jag det. Får gå med socker istället.
 
Öl blir det säkert men sen är väl upp till personlig smak vad man tycker om den, knepig ölstil att köra som första men blir säkert bra. Viktiga är att allt som ölen kommer i kontakt med efter koket. flaskor, slangar , jäskärl är desinficerat.
 
Marike Marike skrev:
Ok.
"Coopers Brew Enhancer 1 innehåller är en sammansättning av 50% dextros, 25% maltodextrin och 25% ljus spraymalt.

Dextros (glukos, druvsocker) är en s.k. monosackarid, eller enkel sockerart som är jäsbar. Bryggsocker ger inte den ofta ovälkomna ciderkaraktären som vanligt socker ger och används därför med bättre resultat då man vill trycka upp alkoholhalten på sin bryggd.

Maltodextrinet är däremot inte jäsbart och ger istället en bättre kropp, fyllighet och skumstabilitet.
Den ljusa spraymalten är gjord av malt och bidrar med ökad maltkaraktär och större kropp. "
Då vet jag det. Får gå med socker istället.

Ska du hälla i strösocker? Verkar ju redan innehålla socker.
 
Använde sirap istället för vanligt socker när jag en gång i tiden fuskade med de här ölsatserna och gjorde Stout.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.