Jag får börja med att be om ursäkt på förhand för att jag kanske inte kommer använda mig av rätt terminologi, men jag hoppas min fråga ändå blir begriplig!

Jag ska byta från en "vanlig" väggbrytare till en dimmer. Brytaren styr en taklampa.

Den förra brytaren var installerad så att jord, nolla och fas var bryggade så att säga, och efter brytaren satt det två vägguttag på samma "lina". Dessa var så klart opåverkade av brytarens läge.

Nu med nya dimmern ser jag inte den möjligheten till lösning. Eller är det något jag missat? Behöver jag ha två kablar bredvid varandra från kopplingsdosan? En med fas och tändtråd till brytaren och tillbaka, och en separat med jord, fas och nolla till vägguttaget?

Dimmernr en Schneider LED Universal dimmer 400w glödljus, 200VA LED.

En öppen eluttagsdosa med exponerad ledningsdragning och anslutna kablar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en Schneider Electric dimmermekanism för LED-belysning, med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Din nya dimmer får du ju montera i någon typ förhöjningsram för utanpåliggande montage av den som är avsedd för infälld dosa. Där får du då plats att koppla hop fas, nolla, jord med tex Wago och för fasen sätter du en tredje tråd som du kopplar till dimmerns ena L och så den bruna till pil/våg.
 
Jag har köpt en sån där förhöjningsram och där skulle jag ju få plats med wago. Men är det inte något som är ajabaja med att sätta wago eller andra kopplingar bakom brytare på det sättet?
 
Nej det är helt ok och så du ska göra i detta fallet.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.