Huset är byggt på 20-talet, men renoverades efter en brand på i slutet på 80-talet. Idag görs uppvärmningen med olja, men pannan har sprungit läck och måste bytas inför höstkylan. Huset har ca 300 kvm boyta i tre plan (fem lägenheter). Utöver detta finns element i tvättstuga, torkrum och trapphus (de senare finns i källarplanet). Isolering och fönster verkar vara bra, vi har haft en årsförbrukning på lite drygt två kubikmeter olja. Den gemensamma totalförbrukningen för el ligger på ca 20000 kWh per år, och av detta skulle jag tippa på att drygt hälften går åt till varmvattenberedaren. Huset är självdragsventilerande, så murstocken behöver värmas upp för att detta ska fungera.

Vad ska vi nu sätta in istället?

Mina tankar:

- Eftersom huset drivs som en brf bör det nya systemet vara så underhållsfritt som möjligt och därför gissar jag att pellets och ved går bort.
- Fjärrvärme vore ett behändigt alternativ, men det finns ingen stam att ansluta sig till i dagsläget och utbyggnad kommer förmodligen inte ske i närtid p.g.a. att många av grannarna har installerat bergvärme.
- Ny oljepanna känns tråkigt ur miljö- och driftskostnadssynpunkt, men är nog det alternativ som ger den lägsta investeringskostnaden. Dock behöver skorstenen i så fall förstärkas p.g.a. kondensrisk och oljetanken är gammal och sliten.
- Luftvattenvärme eller bergvärme låter som fina alternativ. Dock är vårt effektuttag maxat (25A-säkringar för den gemensamma elen) och för att säkra upp behöver en ny kabel till kabelskåp läggas, vilket förstås är behäftat med rätt stora kostnader. Energibolaget ska ha ca 30000 kr för uppsäkring i kabelskåp samt kabelmaterial, och sen tillkommer kostnad för grävning, installation och byte av energimätare p.g.a. större säkringsgänga.

Jättetacksam för förslag/invändingar/andra tips!
 
S
om du har någonstans att lagra pellets skulle jag nog påstå att det är ett fullt rimligt alternativ. Oljetanken kanske står inomhus idag? isåfall kan man ju använda det rummet med en pelletssug för att mata brännaren... låter ju egentligen som ett mycket bra alternativ utifrån dina förutsättningar...
 
Vem sköter att oljetanken fylles på ...? Om du ni inte vill ha bergvärme så varför inte en intergrerad pelletspanna ..samme man /kvinna som sköter oljepåfyllnad ....tömmer asklådan nån gång kollar bulkförrådet påfyllnad pellets ...Drar möjligtvis i en spak beroende på vald panna...

Mvh
 
Jag har förstås inget principiellt mot pellets, det verkar väl vettigt. Har bara fått för mig att det krävs mycket mer underhåll, men det kanske inte är så farligt?
 
S
Det blir ju mer aska, och energiinnehållet i pellets är inte lika koncentrerat som i olja (Det behövs alltså ett betydligt större förråd för att lagra pellets). Men matningen av pellets sker helt automatiskt och har du ett bra förråd att lagra pelletsen i så kan du blåsa in dem med en tankbil när du fyller på (detta sätt är också billigast) så du behöver heller inte bry dig om påfyllnaden. Du får en uppvärmingskostnad som är mycket bra. Enda nackdelen är möjligtvis platsbehoven och askning. Om många grannar har bergvärme och du har stort värmebehov kanske det inte fungerar så bra...
Du får ju också varm skorsten om du kör pellets, du kanske kan kombinera med solvärme för att få varmvatten på sommaren?
 
_ap_
pellets, satsa på en "ihopbyggd" panna underhållet är skrattretande.
Skulle hellre satsa pengarna på en "ren" pellets panna då solenergi, enligt mig, fortfarande är för dyr.
 
Jag kan inte rekommendera pellets då det kan driva upp priset för mig.

Protte
 
_ap_
Det kommer fortfarande vara billigare (hälften?) av oljans pris.. ;)
 
Tack för alla svar, jag får helt enkelt omvärdera pellets. Blir ju grymt mycket billigare investering och en driftskostnad som är jämförbar med vämepumpar. Och underhållet verkar ju inte vara så farligt.
prototypen skrev:
Jag kan inte rekommendera pellets då det kan driva upp priset för mig.

Protte
Kan du utveckla lite kring detta?
 
Kolla in janfires pannor. Du kan få dem med automatisk sotning och tror även asktransport (kan ha fel där). Med en vaccumtransport av pelletsen så får du säkrare drift eftersom "spånet" sållas bort och inte riskerar att täppa till brännaren. Då är inte risken så stor för driftstopp, men visst är det större risk än med en VP eller olja.

Panna utan automatisk sotning men med ett trevligt pris är http://www.biocomfort.se/. Deras brännare kan du dessutom fjärrövervaka om du skulle vilja :D:D

Tror protte menade att om det blir för många som eldar pellets så ökar priset...:rolleyes:
 
H
Ariterm Biomantic +30 borde väl räcka. Finns även en 50 kW modell.
Kräver mycket lite underhåll.
 
prototypen skrev:
Jag kan inte rekommendera pellets då det kan driva upp priset för mig.

Protte
Jag tror att en liten smajley i detta inlägg hade gjort det tydligare att det sannolikt är menat som ett skämt. Hypotesen (vilken jag tror är felaktig för övrigt) är att ju fler som skaffar pelletspannor, desto högre pris kommer pellets att ha. Alltså bör sådana som har pellets och är nöjda med det omedelbums sluta att rekommendera dem till andra.

Det felaktiga i hypotesen är självklart att tillgång och efterfrågan anpassas till varandra. Så när pelletsefterfrågan är större så blir fler intresserade av att tillverka pellets så länge man kan tjäna pengar på det. Just nu är efterfrågan kanske större än tillgången och därmed är priset högre, gissningsvis normaliseras detta så småningom, främst beroende på tillgången på träråvara och kostnaden för framställningen...
 
I en brf skulle jag vilja påstå att det vore direkt dumt att inte installera en pelletspanna med sotningsautomatik och så stort askutrymme som ni bara kan hitta på marknaden.

Jag hade en Effecta-panna med automatsotning och stor asklåda, men man är ju ändå tvungen att tömma varje månad under vintern för att inte riskera att det är överfullt.

Eftersom ni är flera som delar på investeringen skulle jag absolut satsat på sol i kombination med pelletsen för det varma halvåret. Med så pass många personer lär ni spara igen de investerade pengarna och ni kommer att få en fantastiskt låg förbrukning framgent och dessutom mer eller mindre underhållsfri.

Gissningsvis kan ni i så fall klara er med att tömma aska 5-6 gånger per år (tar max fem minuter), ni får bibehållen ventilation och "gratis" varmvatten på sommarhalvåret.

Sol kräver ju dock att ni har tak i söderläge... Som brf får ni ju bidrag från och med i årsskiftet för solanläggningen, väljer ni tre paneler från Sfinx och en tusenliters välisolerad tank med elpatron så slipper ni uppskattningsvis 6000kwh per år i varmvatten, kanske lite mer. Eftersom pelletsen är billigare på att värma vattnet även vintertid kanske ni sparar ytterligare en del där. Gissad besparing där blir kanske 7500kr/år i varmvatten och betydligt mer på pelletsdelen. Med bidrag blir det en riktigt bra affär för er med kort avskrivningstid.

När det gäller kostnader för sol är det ibland bra att titta på var folk bor när de har åsikter. Jag hade kanske inte övervägt sol om jag bodde i Norrbotten heller, i Västra Götaland däremot har jag haft och kommer att installera igen.

Om inte annat känns det rätt bra att åka hem och duscha i praktiskt taget gratis varmvatten efter en varm dag...

Soldelen kräver ju egentligen inget underhåll alls - någon enstaka luftning och byte av glykolblandning efter några år, annars är ju det helautomatiskt.

Eftersom energianvändningen är den största påverkbara kostnaden för en brf och en låg avgift det som driver pris vid försäljning mest är denna typ av investeringar förmodligen det smartaste man kan göra i en liten brf.
 
Hoppas inte på en "grymt mycket billigare" investering om du ska ha en bra anläggning, men det blir billigt i drift, du håller murstock och självdrag i form och underhållet lär vara busenkelt. Men helt eller nästan helt automatiserade anläggningar kostar en slant. När jag kollade för någpt år sedan fanns det pannor som bara behövde sotas en gång i halvåret eller liknande och sotningen verkar inte alls arbetssam. Bulkförrådet för pellets fylls på precis som oljan genom ett hål i väggen, ingen skillnad. Matningen till pannan sker automatiskt.

Berg eller jordvärme medför ju bekymmer med elen som du påpekar. Du riskerar högre elpriser i framtiden. Murstocken och pannrummet måste värmas upp. Samma sak med luft-vatten-värmepump.

Så jag skulle också titta på pellets!

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.