Jag vill bygga ett hus med en vinkel som utgör ett skärmtak över uteplats/terass och undrar om detta är möjligt utifrån de begränsningar som finns i förhandsbeskedet.
Huskroppen utgör hela bruttoarean utan att skämtaket är inberäknat dvs huskrppen är 16X10 m + skärmtak ca 9X6 m.
Stadsbyggnadskontoret i Uppsala säger att brottoarea och bygnadsarea blir samma vid enplanshus men jag tror inte det.

Finns det någon här på forumet som kan ge lite klarhet vad som gäller?

/Annelie

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Villkor
Tillgängligheten till reservatet via *****området ska bibehållas på marken väster om föreslagen
tomtplacering. Fastighetsbildning skall ske så att gångstigen direkt väster om de nybildade
fastigheterna bibehålls.
Bostadshusen skall placeras nära befintlig väg, norrut på tomten, vara låga och inte upplevas
dominanta. Karaktären skall vara traditionell med träfasad, matt färg i anpassad kulör och tegelfärgat
tak. Bruttoarea på bostadshuset ska inte överstiga 160 kvm och 40 kvm på komplementbyggnad.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
  • a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunen har rätt tyvärr. Vid två våningshus är dock byggnadsarea ytan som huset upptar på mark och bruttoarea den sammanlagda ytan på båda planen. Du måste tyvärr ta bort skärmtaket. Att du inte har några väggar spelar ingen roll.
 
Det verkar nästan omöjligt att få reda på hur/varför.

Ökar BTA med OPA bara för att det är ett plan?
Är detta reglerat i SS 021053?


Jag orkar inte leva med "att det är" utan veta "varför det är" ;)


/Annelie
 
Stort tack!

Borde inte skärmtaket kunna beviljas då inte byggarean är reglerad i förhandsbeskedet?


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Öppenarea
Beskrivning
Med öppenarea i anslutning till en byggnad avses area av helt eller delvis öppna delar anordnade för vistelse eller förvaring.

Obligatorisk Ja

Kommentar
SS 02 10 52
Med öppenarea i anslutning till en byggnad avses area av helt eller delvis öppna delar anordnade för vistelse eller förvaring.

Öppenarea av konstruktion ovan mark mäts till golvplanets yttre begränsningslinje.
För beräkning av öppenarea på mark - under balkong, skärmtak o d - gäller samma regler för yttre begränsning som för byggnadsarea

Anmärkning: Delar på mark kan räknas som byggnadsarea utan att vara öppenarea, t ex under lågt sittande balkong.

I öppenarea inräknas:
+ balkong, loftgång, takterrass, arkad, portal, taktäckt uteplats, öppet garage o d

Öppenarea adderas inte till bruttoarea eller bruksarea utan redovisas separat.
 
Öppen area är ett komplement till bruttoarea och byggnadsarea.
 
OK ett komplement, men ska det inräknas i BTA. Det vekar ju inte så.

Jag blir mer och mer förvirrad.



MVH
tjat-flickan Annelie
 
anelie skrev:
Jag blir mer och mer förvirrad.
Ja, det är inte lätt det här :). Hittade något mer ur SS 021053:

"I byggnadsarea ingår även öppenarea"
http://www.lund.se/upload/Stadsbyggnadskontoret/PDF-filer/ytberäkningsbilaga.pdf


Hittade också det här i en annan tråd:

Anders L skrev:
Du har helt rätt om projicering på mark när det gäller att inräkna skärmtak i fastighetens byggyta eller byggnadsarea som öppenarea enligt Svensk Standard SS 021052 (och senare SS 021053). Görs uterummet till ett slutet rum eller inglasad veranda så ingår värdet även i fastighetens bruttoarea (tidigare användes ytbegreppet våningsyta).
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/67485-skaermtaksyta.html
 
#Faidros-

Jag såg det inlägget tidigare och tydligen tolkar kommunerna standarden lite hur som helst. (förvånad? not!)
Det vore intresant och veta om Anders L fick svar från boveket eller inte.
Tycker att skärmtaket borde vara OK så länge det inte görs till ett ###### rum.

Tack för ditt engagemang.

/Annelie
 
I anslutning till ämnet vore intressant att veta var gränsen går för tillåtet taköverhäng. Det vill säga när övergår taköverhäng till skärmtak, är det när det erfordras stöd från marken eller finns det maxmått på överhäng. En balkong kan med rätt byggteknik ha ett utligg på flera meter.
 
Byggnadsarea, bruttoarea och öppen area är olika definitioner på ytor för hus. För att skilja vad som är vad kallas de olika saker. Alltså kan den totala byggnadsarean bestå av både en byggnadsarea (=väggar) och öppen area (= enbart tak). Detsamma gäller för bruttoarea. Öppen area är alltså ett komplement till BYA och BTA.

Att anelies kommun har valt bruttoarea i detaljplanen är troligtvis för att minska höjden på huset eftersom man räknar båda våningsplanen.
 
Överhänget får vara 1.5 m om avståndet till markens medelnivå är mellan 3-5 meter.
Jag har funderat en del på att utnyttja detta med 1.5 m takfot men mistänker att huset då anses för högt.


/Annelie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.