Behöver synpunkter från kakelkunniga:

Var tvungen att bryta upp EN kakelplatta för att identifiera en elkabel innanför väggen. Har därmed alltså brutit igenom fuktspärren mot betongen bakom. Anser Ni att jag nu måste riva hela väggen, fuktspärra om denna och kakla om på nytt (som jag tror regelverket säger)??
Området där kakelplattan suttit är inte utsatt för direkt duschvatten eller badstänk, och sitter nära utgången till rummet. Vi har även god ventilation.
 
Fick du verkligen med dig både fix och fuktspärr när du tog bort plattan? Jag är absolut ingen expert men jag tycker bara att det låter osannolikt.

Hur som helst, om nu allt följde med plattan så borde du kunna se "gränsen" av tätskiktet och förhoppningsvis kunna rengöra just där. Sen på med lite primer, fuktspärr, fix och dit med plattan igen.

Hoppas att det ordnar sig!
Mvh
Thomas
 
Nussen skrev:
Anser Ni att jag nu måste riva hela väggen, fuktspärra om denna och kakla om på nytt
Ska man göra det riktigt rätt så räcker det väl inte med att riva väggen. Om man ska vara säker på att det är helt tätt måste man väl göra om allt.

I praktiken, med de förutsättningar som du anger, tror jag det räcker med att lägga på ny fuktspärr bakom plattan du bytt.
 

Japp, tyvärr. Jag var tvungen att gröpa ur så mycket av betongväggen bakom (3x3 cm) så att jag kunde se en bit av kabelröret med blotta ögat. Nu funderar jag på att spackla igen den fördjupningen, dutta på med fuktspärr igen, (egentligen fel, jag vet) och därefter sätta ny kakelplatta igen. Området sitter ju inte i närheten av dusch eller bad..?

//Magnus
 
A
Om jag inte minns fel ...

Är det inget problem så länge du är minst 1m (el om det är 0,6m) från dusch/badkar.
 

Tack för alla kloka inlägg. Nej, man får använda förnuftet här helt enkelt, och titta på proportionerna.

Jag fuktspärrar det lilla området på nytt och smäller dit en ny kakelplatta. Så får det bli. Jag känner mig lugn nu.

:)

mvh
Magnus (Nussen)
 
Jag hade gjort som du tänker göra. Det är ju inte utsatt för direkt vatten så risken för fuktskador är minimala anser jag.
 
Inte skulle jag riva ner hela väggen med kakel för det inte. Nej inte ens om det satt omedelbart intill dushen. Jag hade varit noga med som f-n med tätskicktet och sedan klämt dit en ny platta. Om det nu skulle bli en skada så för jag ju riva ner skiten iaf. Och om de håller så slipper jag. Enligt mig en chans värd att ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.