Jag har precis fått nytt handfat och blandare installerat. Rördragningen är ny i hela rummet. När jag nu använder blandaren så brusar/brummar det i rören vid ett visst flöde. Ökar jag så blir det tyst och fint. Har detta med blandaren eller med rördragningen att göra? Går det att göra nånting åt ifall det är rören, typ nån dämpare som tar upp vibrationer?

Detta är inget som stör enormt eftersom det är till handfatet men vill ändå få klarhet. Använder jag den nya duschblandaren som sitter på ett annat avstick så är det tyst och fint.

Duschblandaren är en FMM och handfatsblandaren är en Hafa.
 
Det är Hafablandaren som låter.
 
Tror du det? Känns visserligen mest logiskt. Kan man byta en blandare med argumentet att man tycker den låter för mycket?
 
Köpte en blandareb av billigt fabrikat till fritidshuset och den låter fö... jävligt nästan hela vägen till fullt öppet.
Om du får byta är nog upp till butikens goodwill, då blandare inte har någon angiven ljudnivå.
 
Det gick att byta. Nu sitter det en FM Mattsson och det är tyst och fint. Bauhaus är verkligen generösa med sin returpolicy och jag kommer fortsätta handla där. Men jag kommer inte ens under pistolhot att köpa något från Hafa igen. Jag har bytt samtliga av deras produkter jag köpt:

- Spegel med spottar: Bananformad så nedre delen stack ut en cm från väggen. Fick en ny.
- Handfat: Bytt två ggr, först emaljfel sen gjutningsfel! Nu är det väl ok...
- Blandare: Lät som en traktor.

Förbannat skräp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.