hej,

fick lite problem med vattnet idag...

det började med att dushen tappade trycket rätt kvickt.
då tänkte jag att det var hydrofonen(el om det är hydropress) som behövde få lite mer luft.
sagt och gjort så fick jag över farsan och hjälpa mig med att tömma hydrofonen och fylla på nytt igen.
fylldes på utan problem men dushproblemet kvarstod.
plus att vattnet nu fått en väldigt brun tonart som min sambo inte riktigt uppskattar.

jag monterade ner dushkranen och upptäckte då att filtret för blandare var igenstoppat med typ sand. när denna var rengjord så funkade dushen igen men nu är kranen i köket trög som tusan och tappat en del tryck. plus att vattnet fortfarande är brunt efter att spolat i 4h.

känns som jag har lite sand i mitt maskineri men jag husägaren endast sedan 1 år tillbaka och lite grön på detta.
Jag skulle verkligen uppskatta om någon har nåt tips på i vilken ände jag skall börja felsöka det här.

/erik
 
Vi har också enskilt vatten och råkar ut för samma sak med jämna mellanrum. Det samlas skit i hydropressen och när det är tillräckligt mycket spolas det ut i rören vid en tryckstöt, eller när vattnet börjar ta slut av någon anledning.

Jag hade anledning att tömma vårt system idag då jag fixade med en pump, och det var en fullständigt obeskrivlig svart sörja som kom ur tappstället mot slutet.

Jag antar att det går att sätta filter som fångar upp eländet, men har inte tittat närmare på detta.
 
då hoppas man att set självläker då.... ja, jag får väl avvakta några dagar innan jag ringer rörmokaren då. men sambon gillar verkligen inte brunvattnet....
 
Svårt att säga det kan antingen vara rostiga rör, smuts i hydroforen eller ytvatten och humus som kommer in i brunnen. När jag tappat av trycket i mina rör och sedan sätter på det igen så brukar jag få en hel del rost i vattnet, likadant om det stått stilla någon vecka eller så. Detta försvinner dock snabbt med lite spolning och går inte att fixa med mindre än att jag byter mina rör vilket jag gör bit för bit.
Är det humus så krävs större insatser och renovering av brunnen
 
Låter som du har järn/mangan i vattnet. Skruva av locket på ryggstödet till toaletten. Dra handen innanför kanten. Mangan är som tjära väldigt kletigt och svart som olja.
Järn är som ett slam med röd karaktär.
Låter som att hydroforen är fylld med järn/mangan. Humus är som äppeljuice klar gul färg och sätter inte igen ledningarna. Järn/mangan grumlig gulfärg och bör åtgärdas.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Toaletten har en viss röd karaktär men jag tänkte det var slam/kalk eller nåt från att inte varit rengjord på massa år. Måste man installera reningsverk eller något sådant om det handlar om järn?
 
nu verkar vattnet lugnt ner sig och fått tillbaka en trevligare färg. kraarna har oxå börjat lättare. n återstår endast duschblandaren och tvättmaskin som tappar trycket alldeles för fort. jag får rensa den igen och se om det återkommer. tack för era tips!
 
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga ut! Har du järn i vattnet över 0,5 mg/l är rek. Från socialstyrelsen att vattnet bör åtgärdas.
Tänkt det som att oljelampan i bilen lyser, vad är billigast? byta olja eller byta motor.
Billigast för stunden är INTE byta olja, men kan vara dyrt i längden.
Man ska kontrollera sitt dricksvatten var tredje år. Har du inte gjort det bör du göra det.
Kemisk
Bakteriologiskt
Radon
Tungmetaller

Var femte brunn i Sverige är otjänlig enligt en nationell tillsyn som bl.a socialstyrelsen har gjort 2010.
 
Vi gjorde en vattenanalys för ett halvår sedan och då var det inte något allvarligt problem vid det tillfället. Lite surhet bara. Men det var en budgetanalys det så lite flera tester kanske kan vara på sin plats.

Vet inte riktigt vad det var som utlöste problemen men vi avslutade med en härlig översvämning idag. Tvättmaskinen släppte ut vatten som en tok. Var en del rött/brunt klet i tvättmedelsfacket så jag antar att även denna olycka kan tillskrivas smutsen i vattnet. Kanske är en rest från när vattnet stod stilla för länge eller nåt. Jag får testa maskinen under lite mer kontrollerade former och se vart det läcker.
 
Skruva loss inkommande vatten och gör rent silen där, både på tvätt och diskmaskinen.
Och lågt ph kan förklara varför du får fällningar i vattnet. Fräter på metall. Enkelt att se titta om du får typ batteri ärgningar i kopplingar och anslutningar. Det gröna är oxiderad koppar det vita är kalk.
 
Nån form av fällning var det i tvättmaskinen iaf. Men den var brun/rödaktig.
håller på och skruvar isär tvättmaskinen nu, vattnet verkar flöda rätt igenom det så magnetlåset har kanske bäckat igen från allt bös i som var i vattnet.
 
Då har du järn! Grattis!
 
Hm, yay antar jag. Får kanske ta en sväng förbi kommunkontoret och hämta lite vattenprovsprylar imorgon. Vilken skön start på semestern...
 
Gå in på Eurofins el. Alcontrol och beställ på deras hemsida. Kommunen anlitar dom själva. Men det blir billigare att beställa direkt.
Kemisk
Bakteriologisk
Radon (endast om du har borrad brunn)
Tung metall (räcker med uran, arsenik, bly)

1249:- komplett grävd
1549:- komplett borrad
Hamnar det på när vi säljer dom, från eurofins.
 
Grymt, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.