Hej. Fick in golvvärme på ovanvåningen våren 20 och allt funkade bra. Av en händelse tittade jag till fördelaren idag och noterade att de små glasstavarna (flödesindikatorer?) är helt igensmetade med brunt vatten. Några problem eller det bara blir så här? Om det är bekymmersamt vill man ju gärna försöka fixa det innan riktiga vintern är här
Fördelare för golvvärme med etiketter "Allrum" och "Sovrum 1", samt flödesindikatorer igensmetade med brunt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelare för golvvärme med flödesindikatorer visar igensmetade glasstavar med brunt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt normalt, vatten i ett värmesystem brukar bli missfärgat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Montera ett magnetitfilter på radiatorkretsen. Har ni kombinerat element och golvvärme? Filtret förlänger även livslängden på värmeväxlare, cirkulationspumpar mm
 
P Phasio skrev:
Montera ett magnetitfilter på radiatorkretsen. Har ni kombinerat element och golvvärme? Filtret förlänger även livslängden på värmeväxlare, cirkulationspumpar mm
har bara golvvärme men detta är på ovanvåningen så de drogs en matarstam direkt från pannan upp och så sattes denna fördelare här
 
Okej, jag tänkte om det kunde vart massa gamla element som släppt avlagringar
 
P Phasio skrev:
Okej, jag tänkte om det kunde vart massa gamla element som släppt avlagringar
golvvärmen på bottenplan är original från 59, grova stålrör så det är säkert så att de släpper avlagringar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Okej, jag hade monterat filtret å se vad som händer.
 
P Phasio skrev:
Okej, jag hade monterat filtret å se vad som händer.
Ett filter kommer inte att hjälpa mot missfärgningen men däremot kommer det att ta rostpartiklar som släpper från rören.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Så länge det inte är något som skadar så får det nog vara som det är
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.