Hej!
Öppnade en takdosa och möts av mass brunt klet (kladdig/halt). FK-trådarna verkar oskdade, bortsett från missfärgning.

Det är 7 st FK dragna i röret, så antar det är någon form av glidmedel. Om så, har det sen bränts, eller kanske bara härsknat?

Jag är väldigt opepp på att tråda om, men ännu mer opepp på att låta huset brinna upp.
 
  • Takdosa med flera elektriska FK-kablar och en missfärgning av brun substans möjligen gammalt glidmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade så och då sa någon att det var utfyllnadsmassa från gamla ekk kablar. Såg ut precis sådär iaf.
 
Mikael_L
Om det är EKK kabel draget i röret kan det vara kabelutfyllningen som flutit iväg, det skedde med kablar ifrån typ slutet -70-talet och lite in på -80-talet.
Det var en olycklig blandning/byte utav mjukgörare och andra komponenter som ledde till problemet.

Det är ingen risk för kablarna ifall det är det som hänt, PVC-isoleringen runt de inre ledarna är fortfarande intakt, och utfyllnaden var endast till för att kabeln skulle bli fint rund.

Dock ska man kolla och ev byta strömbrytare och liknande som kletet kan ha runnit in i, för där kan det ställa till med problem.

Jag tycker det på din bild ser lite för poröst och porigt ut, för att vara detta. Lite för mörkbrunt också. Men det kanske blir så i samband med värmen ifrån lampan.
Men kolla om det är kabel eller lösa FK i röret.
 
Det är FK draget däri. Skulle chansa på att några av dem är original från -65, och några är dragna för ett antal år sedan sedan gul/grön blev standard på jord.
 
På bilden verkar det som att en dosskruv har rostat..
Det kan inte vara kondens, på grund av rörets dragning eller att det är sprucket?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det. Det är trögflytande, brunt, kletigt och halt..
 
tommib
Tror inte det är någon rostig dosskruv. Det där är väl en gammal takdosa med skruvkrok i mitten. Jag undrar om det inte är något som läcker in i röret eller kanske gammal kabelsmörja eller liknande som börjat flyta.
 
W
Du får väl göra en NCIS/Hawaii five-åhh/nån-annan-bokatavskombo-serie å låtsas vara killen/tjejen i labbet. Skrapa av geggan lägg det i en lösning (vatten) i en genomskinlig behållare (glas), blanda å se om det sjunker partiklar mot botten. Använd en stark magnet på utsidan av behållaren å kolla om partiklarna drar sig mot magneten. :geek:
:ok::cool:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.