Skulle korta av jordkabeln till vattenpumpen och skalade således bort ytterhöljet. Kabeln är gammal, jag gissar minst 30 år. I princip ser den ut som på bilden.

Hursomhelst, det som är ljusbrunt på bilden, dvs utfyllnaden i kabel på bilden är en mörkbrun och superkletig gegga i min kabel. Känt åldersproblem eller?
 
  • p9sdp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EKK-kabel som fanns på 70-talet hade ett problem att utfyllnadsmassan i kabeln blev ett flytande klet och rann ner i dosor och centraler, men som sagt så var det EKK. Aldrig hört talas om det med EKKJ, men kan kanske vara något liknande som jag inte hört talas om. Jag är ju som sagt inte supergammal så jag har ju inte varit med om allt. :)

//Patrik
 
Då är det nog samma sak. Måttligt kul att hålla på med iallafall...
 
Jodå, den där kan ha alla konsistenser mellan kletig och stenhård..... :)
 
min första tanke var ju oljepapperskabel, men om det är plasthölje så är det ju inte det..

det kletet i oljepapperskablarna måste ju vara utvecklat med avsikt att kleta och vara svårt att få bort och lukta illa, det är helt makalöst att undvika få det precis överallt när man grejat med en sån kabel, stackars jävlar som var elektriker på den tiden, tjära, superklet, bly, OVIR, lödrök, pansarrör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.