Jag var på Lalandia förra året och då läste jag att de sparade regnvattnet förr att ha det och spola i toaletterna. Det har nu slagit mig att jag skulle kunna ta vattnet från vår brunn och spola med det, men som det är nu måste jag ha den elektriska pumpen igång i så fall. Jag funderar nu på om det inte skulle kunna gå och handpumpa upp vattnet på något smidigt sätt. Någon som har något förslag på lösning?

Vattnet måste pumpas 2,5-3 m upp.
 
Har en idé att nyttja trekammartanken för regnvatten till att spola med när vi får kommunalt VA. Leda avrinningen från taken dit och sätta en pump. Problemet för mig är att det då behövs nya rör till över plan, och hur hanterar man att vattnet kan ta slut? Såg du någon lösning på det?
 
Jag vet inte hur de hade gjort men det kan väl inte vara så svårt att ha det kommunala anslutet som reserv?
 
Nån sorts nivåvakt kan ju såklart fungera, som toppar upp vid låg nivå, då från brunnen dock.
 
Ni driver med oss, eller ????
 
Varför? Det går åt en del vatten till spolning, och att använda dricksvatten för detta är väl lite slöseri, eller?
 
Så vitt jag förstår har vi ingen brist på vatten i vårt land och kostnaden för vattnet torde knappast uppväga kostnad och "strul" med dubbla system. Men tycker man det är kul så naturligtvis.
 
Plus att det är bedrägeri då du inte kommer att betala avloppsavgiften....
 
Nimajneb skrev:
Plus att det är bedrägeri då du inte kommer att betala avloppsavgiften....
Bedrägeri är väl kanske att överdriva lite? Ska man ha dåligt samvete om man dricker en pepsi på stan och pinkar hemma i det kommunala avloppet? :p
Har inte vissa kommuner separata taxor för vatten respektive avlopp? Så att man betalar per volym för vatten och per schablon för avlopp? Har "hört" det nånstans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.