J
Detta är ett brunnslock som fastnat. Det är ett rör som leder ner till avrinning från stuprör.
Jag minns inte om det är en lock med gänga som ska vrids runt för att öppnas. Jag har grävt runt under kanten så jag känner röret, dvs jag borde inte behöva gräva mer.
Jag har försök slå försiktigt med en gummiklubba. Någon som har tips på hur jag ska få upp locket?
Tack på förhand.
 
  • Rostig cirkulär metallskiva delvis begravd i grus och sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en körbarbetecking i gjutjärn så är det en massa våld som gäller för att få upp den där.

Öppnar en hel massa olika typer av brunnslock på jobbet och har aldrig varit med om att de ska vara vridbara med gänga. Ibland har de olika typer av låsfjädrar.

Den där är dock alldeles för rostig för att jag ska kunna avgöra hur den ska öppnas.

Edit
Kan det vara en sån här? https://www.markvaruhuset.se/produc...m3hWZcMOtcjxqJwMaAqmMEALw_wcB#specifikationer

Isf är gäller det att bryta i den lilla urgröpningen men det lär behöva bankas rejält på locket först så att rosten släpper mellan lock och yttre ring.
 
J
Tack för snabbt och bra svar, jag borstade lite till. Det kan nog vara liknande du länkade till. Så locket sitter alltså i någon av de mindre cirklarna och det kommer vara som en cirkelformad "ram" kvar när jag fått upp locket?
 
  • Gul brun avloppsrör lock i smuts med text och symboler, stenig mark runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja. Min gissning är att du har ett hål på det lite mörkare stället precis ovanför 00 i 400 på din bild. Prova att knacka ner en fulmejsel där och bänd.

Annars borde du iofs kunna ta av hela grejen från brunnsröret.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
En brunaktig manlucka med text, koncentriska cirklar och klotter markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där bör du kunna få in en grövre mejsel eller liknande och bända upp locket.

Edit: tvåa på den.
 
J
Tackar för alla svaren, återkommer när jag hunnit pröva nästa steg.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ös på lite wd-40/5-56 och låt atå över natten. Sen letar du upp slitsen och använder kofot istället för en mejsel. När du bänder med kofoten ska du slå med handslägga på motsatt sida från kofoten.
 
M
Ser ut att vara en beteckning utan lås. Slå på den med en hammare/slägga i mitten så brukar dom släppa direkt. Sedan en kofot i glipan som föregående talare skrivit.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
Tackar för alla goda råd, forumet när det är som bäst. Sprayade med 5.56 i den tänkta ringen, och det blåste bort en del smuts ur springan. Fick stå över natten och sen var det bara att jobba med skruvmejsel. Som tur var såg det väldigt bra ut I avrinningen så ingen spolbil behövs heller. 🙂
 
  • Öppen brunn med mörkt vatten, grus omger, svart plast, natt, konstigt upplyst, murket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.