Hej
Vi håller på att dränera om vårt hus och till helgen är det dags att börja lägga ut rören och brunnen.
Funderade lite på det här hur man ska ansluta ledningarna och hur många brunnar och vilken typ man behöver och blir inte riktigt klokare av det.

Då vår avloppsservisledning ligger för högt upp jämfört med var brunnens utlopp kommer att komma finns antar jag att vi behöver någon form av pump och två brunnar där den ena pumpar upp till den andra därifrån det rinner med självfall. Hur gör man här?

Det som skall anslutas är 2 st dränrör och 2 st rör från stuprännorna.

Har hemma en "gårdsbrunn artnr. 4830" från Rinkaby rör, vad behöver jag mer för något till brunnsprojektet? använd gärna rinkaby rör som inköpsställe.

Spolbrunnar, hur placeras dem, antar att det bara behövs en för var dräneringsrörsslinga placerad i slutet av dem, eller?

Gör mig lite klokare, snälla!
Mvh Thomas
 
Rören ska anslutas i en samlingsbrunn som tillåter minst 70 liters vatten innan det rinner vidare(alltså 70 liters utrymme under utgående rör. Detta för att fånga sand. Du borde väl då kunna sätta din pump på den höjden ist.*Ha så stor diameter som möjligt på samlingsbrunnen - gärna 300-400 mm.

Spolbrunnar (vilka vissa anser onödigt) placeras på högsta punkten av dräneringen, alltså där dräneringen börjar
 
Då behöver jag alltså en gårdsbrunn(lika som jag har) till samt lock till den och denna placeras då högre upp än den brunn som dräneringsledningarna ansluter till. i den första brunnen ansluter jag en pump (vilken typ) som via en pemslang? pumpar vattnet vidare från den brunnen till den andra där det sedan rinner ut i kommunensnät.
kan man dra slangen från pumpen i ett avloppsrör som har fall på fel håll?
 
Vad för typ av pump behöver jag och hur ansluter jag elen till det? sätter en dosa i toppen av brunnen och drar dit anslutningskabeln?.

Ska handla imorn antagligen så jag måste ha svar så allt är så klart det kan bli.
 
Läs lite här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/70184-draenering-steg-foer-steg.html
och här: http://www.byggahus.se/forum/grund-...ring-av-draenering-och-dagvatten-oenskas.html

Kan dessutom som väl framgår av trådarna att ett samtal till kommunen om hur de vill att det ska se ut kan vara klokt.

Pump och anslutning av den är jag osäker på, men du ska ha en pump med tillräcklig differens mellan start och stopp. Dvs. det räcker troligen inte med en liten flottör då du om du har lite pumphöjd kommer få tillbaka det vatten som står i slangen när pumpen slutar pumpa - och då startar den igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.