Tänkte låta borra brunn för vatten vid mitt fritidshus och tänkte höra om det finns synpunkter på ett erbjudande jag fått:

Pris exkl moms:

  • Fast pris inkl pumpanläggning 35000:-
  • Foderrör till fast berg minst 6m 500:-/m.
  • Grävning mellan borrhål o hus tillkommer med ca 1500-2000 beroende på längd, elen framdragen till trycktank tillkommer. (elen från trycktank till borrhål 10m är med i priset)
  • Arbetskostnaden är 50% av totala, rotavdrag halva arbetskostnaden.
  • Garanti 100L/Tim.
  • Diameter 140mm.
  • Sänkpump, ned i hålet. Subline från Italien med Franklin motor, ca 25L/Min.
Verkar det vettigt/rimligt?
Borde man skriva in i kontraktet att man även mäter tillrinningen ett tag efter borrningen? Hur länge bör man vänta i så fall?

Tack/David
 
Hej,
borrade nyligen en ny brunn. 100 m inkl pump, slang mm gick på 64000:- inkl moms före ROT-avdrag. ROT-avdraget vart ca 14500:-
Priser exkl moms enl offert:
Borrning till 40 m: 17000:- därutöver 190:-/m = 11400:-
Högtryckspumpning: 4600:-
Provpumpning: 1200:-
Pump inkl montage: 17120:-

Du bör definitivt kolla hur "garantin" är skriven i offerten. Provpumpning bör göras ett dygn efter borrning/tryckning samt ytterligare en gång 2 dygn senare.

Se även följande tråd här på forumet: http://www.byggahus.se/forum/vatten...ch-vattenbrunn.html?highlight=minireningsverk
 
Redigerat:
Jag fick en offert nyligen för borrning och pump på 42000kr. Jag är osäker på om installationen ingick.. Tror inte det.

Jag bad att få veta hur mycket av priset som utgjorde arbetskostnad och fick följande svar:

"Rot-avdrag för borrning utgör 150kr/m inkl moms delat på 2 som man får göra avdrag för halva arbetskostnaden."

Jag tolkar detta som att arbetskostnaden för arbetet skulle vara 150kr per timma. Det finns väl ingen företagare i detta landet som skulle kunna klara sig på en så låg timkostnad??

Antingen har jag fattat helt fel eller så är det någon "specialare" han kör :)
 
jovox skrev:
Jag fick en offert nyligen för borrning och pump på 42000kr. Jag är osäker på om installationen ingick.. Tror inte det.

Jag bad att få veta hur mycket av priset som utgjorde arbetskostnad och fick följande svar:

"Rot-avdrag för borrning utgör 150kr/m inkl moms delat på 2 som man får göra avdrag för halva arbetskostnaden."

Jag tolkar detta som att arbetskostnaden för arbetet skulle vara 150kr per timma. Det finns väl ingen företagare i detta landet som skulle kunna klara sig på en så låg timkostnad??

Antingen har jag fattat helt fel eller så är det någon "specialare" han kör :)
Tolkar det som att man uppskattat ROT-avdraget utifrån borrning/meter, utifrån att det står 150kr/m.
 
Ja, jag tänkte helt fel. Det är precis som du säger per meter och inte per timma.. Hursomhelst märkligt sätt att räkna. Det innebär att det blir billigare och billigare för mig ju djupare de borrar :)

Jag har fått en annan offert från ett annat företag idag. De hade en annan modell. 80% av kostnaden som inte var material sa de att man kunde göra rot-avdrag för. Detta var enligt firman "så man gör vid borrning".

Jag fick priser både på borrning, installation och material. Material - d.v.s pump mm hittar jag betydligt billigare på nätet och installationen känns som att jag klarar av själv.

Är det någon som gjort en sån installation själv och vet om det är något speciellt man skall tänka på?
 
Jag lät borra förra året och fick ett fast pris på 37500 kr (inkl moms) för borrning, pump, relä och hydrofor. På fakturan specades 30750 kr som arbetskostnad, men skatteverket gjorde ett schablonavdrag på 35 kr per borrad meter + moms för maskinkostnader, dvs 3150 kr i mitt fall.

Än så länge har jag stickproppsstyrt vatten i slang på tomten så resten av jobbet återstår.;)
 
Nu blir jag väldigt osäker. En firma säger att man kan göra rotavdrag på 150kr/m och en annan 80% av kostnaden som inte är materialkostnad. Vad är det som gäller egentligen?
 
Det beror nog på hur de väljer att ställa upp sin faktura. Det finns en uppgörelse mellan Sveriges Brunnsborrare och Skatteverket om hur mycket maskinslitaget är per meter: http://www.sverigesbrunnsborrare.se/rotavdragsinfo_geotec.pdf

Materialkostnaden är väl kostnaden för materialet de lämnar kvar och inte för slitaget på maskinerna. Därför måste man räkna bort en del av "arbetskostnaden" för att kompensera maskinslitaget.
 
Kommer du att behöva filter så kan pumpen vara i klenaste laget beroende på vilken filtertyp du ska ha.
 
Tänk även på om du kan göra fullt ROTavdrag eller ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.