Hej,

Hoppas någon kan ge mig några tips och råd ang följande:

Jag håller på att planera min tomt för kommande husbygge. Tomten i fråga är kuperad och brunnen är från 2005 med en dränk-pump av okänt märke/effekt. Vattentillgången är inga problem; vatten finns så det räcker och blir över.

Jag kommer att ha tre "fastigheter" som jag vill att brunnen levererar vatten till. Två av dessa; en stuga samt en typ "attefallare" med badrum finns redan. I detta fall har jag dragit vattnet från "stugan" och vidare till attefallaren (Eller vad jag nu ska kalla den; en mindre byggnad jag renoverat som stod på tomten då jag köpte stället)
- Dessa två byggnader ligger i ungefär samma höjd som brunnen.
Huset (Suterräng med två badrum) kommer dock ligga ca 10 höjdmeter ovanför brunnen i fråga.

Nu är frågan; vad är bästa lösningen för detta? Jag vill såklart slippa tryckfall och alla problem det kan innebära om samtliga "hushåll" t ex skulle duscha samtidigt.

Jag har pratat med en firma som sysslar med brunnsborrning; och enl denna så ska det inte vara några problem att göra en gren på vattenledningen från brunnen och dra vidare upp till huset. I värsta fall åker jag på att byta pump till en pump med högre effekt antar jag.
- Skulle dock vilja ha en second opinon på detta.

Några tips och/eller råd?
 
Enklast är nog att göra som du tänkt och sen när problemen uppdagar sig ev byta till en större pump. Att grena ut vatten i sig är ju inget konstigt alls och har du bara normala matande dimensioner så lär du inte få nå hinder den biten iallafall.
 
Själv skulle jag montera en pump i nya huset med tryckkärl och sen mata ut från den. Dels för att bli av med dränkpumpen och få ett mer robust system.
Du får då ett system som skulle kunna användas på vinter och du kan lätt stänga ner olika delar av systemet.
 
Redigerat:
T topmount skrev:
Själv skulle jag montera en pump i nya huset med tryckkärl och sen mata ut från den. Dels för att bli av med dränkpumpen och få ett mer robust system.
Skulle moderna dränkpumpar inte vara robusta nog? De flesta slipper nog mer än gärna sån utrusning i huset nuförtiden.
 
T topmount skrev:
Själv skulle jag montera en pump i nya huset
Det blir lite komplicerat om det är mer än några meter i höjdskillnad.
 
tommib
T topmount skrev:
Själv skulle jag montera en pump i nya huset med tryckkärl och sen mata ut från den. Dels för att bli av med dränkpumpen och få ett mer robust system.
Du får då ett system som skulle kunna användas på vinter och du kan lätt stänga ner olika delar av systemet.
Eftersom TS skrev att det är 10 m höjdskillnad från brunn till hus är ditt förslag omöjligt. En pump kan suga max ca 8 m under gynnsamma förhållanden.

Man kan möjligen överväga ett större tryckkärl i huset men det kan också lösas med en pump med adekvat kapacitet.

En ejektorpump skulle iofs funka men kräver då dubbel slangdragning. Varför byta ut något som funkar?
 
Oavsett om man väljer och köra på dränkbar eller ej skulle jag ändå satsat på en central i huvud huset med en ordentligt tilltagen trycktank.
 
tommib
Varför?
 
För att inte få så många start och stopp på pumpen samt få ett jämt tryck som TS ville
 
Problemen med tomten är flera. Som jag tolkar det är det kortare sträcka till de mindre husen. Dessutom så ligger dessa på samma höjd som pumpen. Detta kommer att göra att de lägre liggande husen får "förtur" på vattnet om man inte gör något för att undvika detta.

Förslag till lösningar:
1) separata tryckkärl för lågt liggande och högt liggande hus. Kräver dessutom backventiler för att husen skall kunna behålla trycket i sitt eget tryckkärl. Enkel lösning och den bör fungera rätt väl.
2) grövre ledning enbart till det övre huset så att det relativt sett får mer tillgång till vatten. Gemensamt tryckkärl av normal storlek. Detta kräver dock en del planering och tankeverksamhet...
3) ta till ett rejält tryckkärl och låt pumpen trycksätta detta. Lägg lite grövre ledning till det övre huset och hoppas att denna åtgärd räcker.

Personligen har jag nog en förkärlek för alternativ #1 då den lösningen bör leverera bra tryck i alla lägen. Även alternativ #3 kan fungera väl men man riskerar ändå att det övre huset kan få lite tryckfall. Bägge dessa alternativ bör också klara sig med en relativt sett mindre pump än alternativ #2.
 
Lite därför jag tyckte att de va bättre att utgå från stora huset och undvika förgreningen och slippa dubblera utrustning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tack för alla tips och råd.... precis vad jag INTE ville ha :D

Skämt å sido; det tycks råda lite delade meningar om vad som är bäst/kommer fungera tillfredställande.

Det är korrekt uppfattat att höjdskillnaden mellan brunnslocket och "nya huset" (Övre plan på ett suterränghus) ligger på omkr 10m.

Om vi leker med tanken att jag väljer att endast göra en förgrening på brunnens utgående vattenledning; och detta inte skulle funka tillfredställande:
- Vad kan då göras i efterhand (Utan att öppna schaktet för vattnet och dra ytterligare ledning som var ett av nämnda förslag ovan)?
 
Med en pump vid brunnen, så kommer alltid "stora huset" att ha c:a 1 bar lägre max-och mintyck än de andra husen om man inte har någon tryckstegringspump på vägen.
Kanske något att beakta också? Vilka tryckgränser har pumpen idag?
 
Förbered för att kunna sätta in ytterligare utrustning i pumphuset (för det är för du har hydroforer antar jag). Dvs se till att ha förgreningen ovan mark där och ha lite extra utrymme. Då är du säker oavsett om du vill lägga till ytterligare en hydrofor, ha en tryckpump upp till huset eller vad det nu må vara som du väljer att göra då.

Och snåla inte på dimensionen på slangen till det övre huset. Har du 32 till det mindre gå upp ytterligare en dimension till det övre. Jag gissar dock att 26mm till det mindre och 32mm till det övre borde räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.