Hej!
Jag har en brunn i sommarstugan som är gjord i betong och ligger uppe på marken med tillrinning från en myr, vattnet silas sedan ner genom en sandbank inne i brunnen. Brunnen är byggd i mitten av 80-talet och genom åren har många sprickor blivit till. Sprickorna gör att brunnen läcker vatten. Har provat och satt på vattenbeständig cement på utsidan av sprickorna och försökt armera fast det utan vidare resultt. För två år sedan gick jag in i brunnen med vanlig mossa och fogade igen sprickorna med förvånatsvärt gott resultat.
Jag vill dock ha ett mer varaktigt och bättre tätningsskydd.
Jag törs inte tömma brunnen helt med tanke på vad som kan hända med ledningarna och om den skulle suga ner massa slajm i slutet, är inte helt på det klara med hur brunnen är uppbygd.
Är det någon som har efarenhet från liknande problem eller i annat fall en smart lösning? täta med pressening inifrån? något slags murbruk utanpå? Alla förslag mottages med stor tacksamhet!
Hälsningar Marit
 
Det finns speciella snabb härdande medel, typ cement som är gjort för detta. Fråga på bygg/järnhandeln.
 
Om utrymme finns kan du ju göra som man gjorde med pelarna till Ölandsbron. Antingen bygger du en invändig form eller gräver rent och bygger en form på utsidan. Lämna lämpligt avstånd till nuvarande betong, 7-8cm? och för mitt i detta utrymme ner en armering av något slag. Häll sen i betong och du har gjutit dig en ny homogen betongvägg.

Om du vill tömma brunnen är det väl lämpligt att göra så med en dränkbar pump som du för ner i brunnen. Då riskerar du ju inte att ställa till något med dina nuvarande ledningar. Sen ska det ju inte vara någon risk att tömma den med de ledningar du använder nu, för inloppet flyttar sig ju inte för att du sänker vattennivån. Skulle det riskeras att suga in slam så skulle det ju ske redan nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.