Hej!

Idag var jag på visning och mäklaren kunde inte svara på om/när huset, som är byggt på 1920-talet, var dränerat. Nuvarande ägare som köpte huset på 90-talet hade iallafall inte gjort någon dränering.

Utanför källardörren, som låg några trappsteg ner, fanns en betongplatta med en brunn i. Plattan låg i en "grop" eller vad man ska kalla det, alltså under omgivande marknivå, med väggar i betong på två sidor och trappan på en sida. Marken runt huset sluttar lätt ner mot denna grop.

Hur som helst så lyfte jag på brunnslocket och såg att det stod vatten strax under. Jag har bifogat en något suddig bild. Det såg också lite skräpigt ut i brunnen. Jag provade att spola vatten i brunnen och det påverkade inte vattennivån varken upp eller ner. Jag frågade mäklaren vad det kom sig att det stod vatten där, och han svarade att det var ett vattenlås och att det skulle vara så. Stämmer det?

IMG_8831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i källaren syntes lite fukt på en yttervägg, men vad jag förstår behöver inte det innebära någon katastrof, utan det viktiga är att fukten kan ta sig ut igen. Har jag förstått det rätt? I ett av de två rummen luktade det lite svampigt eller jordigt, men det luktade inte direkt illa. Mellanväggen mellan de två rummen var murad och där släppte putsen en hel del i ena rummet, vid dörröppningen. Är det något jag bör vara orolig för? Det var alltså inte på ytterväggen utan en innervägg.

All hjälp är välkommen! Jag är novis på det här med hus och vill försöka undvika att köpa på mig några akuta problem på grund av okunskap. Det vore särskilt skönt att slippa dra på sig ett stort dräneringsprojekt. :)
 
S
vattenlås kanske?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det var vad mäklaren sa också, men här dubbelkollas det nitiskt. :) Tack!
 
R
om de är byggt på 1920 talet är brunnen ditt minsta problem
 
Roland112 skrev:
om de är byggt på 1920 talet är brunnen ditt minsta problem
??

TS det är så vattenlås fungerar det står vatten i brunnen för att inte lukt från avloppet skall spridas,annars så kallas det för spygatt och ser ut som en brunn men är i princip som en utslagstratt
Däremot så är fukten på insidan källarväggar något som bör fixas så snart som möjligt,och då behöv det göras ny dränering.

Undra om TS köpte huset? Men nu vet han vad skillnaden på brunn och spygatt är hopps jag.
 
Redigerat:
Förutom att fråga här på forumet så är det lämpligt att du anlitar en besiktningsman (dock ej från anticimex) så slipper du otrevliga överraskningar.
 
Tack, numera vet jag att det där är ett vattenlås och vad det är till för. :) Vi köpte aldrig huset, och det är jag inte ledsen för. Vi funderar lite kring att bygga eget.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Oj, var första inlägget för 2 månader sedan. Det såg jag inte :).

Kul med återkoppling :)
 
C cecar33 skrev:
??

TS det är så vattenlås fungerar det står vatten i brunnen för att inte lukt från avloppet skall spridas,annars så kallas det för spygatt och ser ut som en brunn men är i princip som en utslagstratt
Däremot så är fukten på insidan källarväggar något som bör fixas så snart som möjligt,och då behöv det göras ny dränering.

Undra om TS köpte huset? Men nu vet han vad skillnaden på brunn och spygatt är hopps jag.
Snart 10 år senare har dräneringspsykosen lugnat sig något.
Tänk så många må ga 1000tals husägare som kastat pengar på giriga firmor som dränerat för hemska pengar.

Ofta helt i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.