Hej,

I källaren har vi en golvbrunn (se bild) . Har precis kopplat in en tvättmaskin och när den tömmer vattnet så svämmar brunnen över. Det låg mycket rostflagor i brunnen så dessa rensade jag bort. Tog även bort skruven för jag tänkte jag kunde rensa den vägen oxå. Efter tömt brunnen på vatten så testade jag att fylla brunnen igen men den sväljer vstynet lika kasst.

Vad skall jag göra?

Byta brunninsatsen (låter krångligt)
Högtryck? Vart skall jag då spola? I hålet där skruven satt?

Närbild på en hand som håller en rostig skruv från en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översvämmad golvbrunn fylld med rostflagnad vatten och skruvhål synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig golvbrunn med stående vatten och en avlägsnad skruv, bredvid en avloppsrensare och rist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad händer om du spolar i hålet för rensproppen, rinner det undan då ?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Har du testat att köra in den fina rensaren i hålet där pluggen satt?
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
Har du grävt ur vattenlåset ordentligt och spolat rejält ner i det med med en trädgårdsslang? Spola länge så du verkligen spolar ur all skit i vattenlåset.
Det brukar hjälpa.
Stoppa ner handen i vattenlåset och känn så att du känner öppningen under kanten i vattenlåset där vattnet skall rinna ut.
Är allt öppet så är det troligen tätt längre ut i röret. Men jag gissar på att vattenlåset är fullt av gammal lort.
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
Töm brunnen på vatten, stick in handen under ”tungan” och känn om det är mycket rostflagor där. Hade liknande problem och efter att ha rensat bort rost där bakom flödar det normalt. Du kan sticka in en skruvmejsel via renspluggen också. Ta det varsamt!
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
Det är inte krångligt att byta en gammal brunn. Bila bort betongen runt brunnen så du ser röret den ansluter till. Bryt upp brunnen, sätt dit en ny plastbrunn och gjut igen. Inte krångligt på något vis, nån timmas jobb och du har en ny fräsch brunn.
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad händer om du spolar i hålet för rensproppen, rinner det undan då ?
Ja det rinner väl undan men inte med fart
 
Immobil Immobil skrev:
Har du testat att köra in den fina rensaren i hålet där pluggen satt?
Ja men jag kom inte så långt alls, tog stopp fort..
 
Sådan brunn hade jag i tvättstugan när jag flytta in i huset. Väldigt rostig och funkade halvdant.
Vi funderade inte ens utan inom 1-2 veckor så byttes den. Tog väl en halv eftermiddag sen funkade det super igen =)
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du grävt ur vattenlåset ordentligt och spolat rejält ner i det med med en trädgårdsslang? Spola länge så du verkligen spolar ur all skit i vattenlåset.
Det brukar hjälpa.
Stoppa ner handen i vattenlåset och känn så att du känner öppningen under kanten i vattenlåset där vattnet skall rinna ut.
Är allt öppet så är det troligen tätt längre ut i röret. Men jag gissar på att vattenlåset är fullt av gammal lort.
Japp jag plockade bort en jäkla massa rostflagor där och kände öppningen har inte spolat med trädgårdsslang, men det är väl kanske det jag skall göra nu, bra tips!
 
GoC GoC skrev:
Det är inte krångligt att byta en gammal brunn. Bila bort betongen runt brunnen så du ser röret den ansluter till. Bryt upp brunnen, sätt dit en ny plastbrunn och gjut igen. Inte krångligt på något vis, nån timmas jobb och du har en ny fräsch brunn.
Har ju Bosch värsting borrhammare så det är väl nästa steg då om det inte fungerar att spola rent. Nu fick jag självförtroende att fixa det själv. Tänkte det var superkrångligt
 
GoC GoC skrev:
Det är inte krångligt att byta en gammal brunn. Bila bort betongen runt brunnen så du ser röret den ansluter till. Bryt upp brunnen, sätt dit en ny plastbrunn och gjut igen. Inte krångligt på något vis, nån timmas jobb och du har en ny fräsch brunn.
Låter lockande nu, skall testa att spola som flera skrivit först, men lockande att byta
 
R Rkarlsson skrev:
Sådan brunn hade jag i tvättstugan när jag flytta in i huset. Väldigt rostig och funkade halvdant.
Vi funderade inte ens utan inom 1-2 veckor så byttes den. Tog väl en halv eftermiddag sen funkade det super igen =)
Ja, fått mod att kanske ge mig pp det själv. Den är ju inte vacker alltså..
 
Immobil Immobil skrev:
Har du testat att köra in den fina rensaren i hålet där pluggen satt?
Ja men det hände inget..
 
J jonaserik skrev:
Vad händer om du spolar i hålet för rensproppen, rinner det undan då ?
Varken fortare eller saktare tycker jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.