Jag ska snart dra igång och bygga ett dubbelgarage på 7*6 meter.
Jag är osäker på placering av golvbrunnen. Räcker det med en som placeras centrerat i garaget eller behövs det två?

Någon som har erfarenhet om vad som är lämpligast att dra upp el och vatten från plattan? Tänkte jag skulle ha en utkastare för vattnet så man kan få en slang till bilen. Hur många elkontakter rekommenderas?

Tacksam för respons. Alla förslag är välkomna
Slänger upp lite bilder när det börjar hända lite

Bifogar en länk till min hemsida där det kan skymtas lite av garaget
http://web.mac.com/p.jensen/VILLA_RO/Välkommen.html
 
Det måste väl bli jättebra med en brunn i mitten och fall på ca 1 cm/meter
Byggde själv 13,1*6,3 och valde då två brunnar på rad med fall på 1cm/meter och där rinner vattnet så fint ner i brunnarna.
I ena hörnet där jag sedan murade upp ett litet rum satte jag en liten plastbrunn utifall man vill ha en diskbänk, den brunnen körde jag över med vibrobalken och gjorde sedan ett litet fall med murslev.

En frän sak jag sett i ett garage var golvbrunn i form av två rektangulära metallgaller på ca 30 cm bredd och kanske fyra meters längd, bilen parkerades med hjulen på gallret och nästan allt grus/skit/snö rasade då ur hjulhusen och ner genom gallret, garaget var extremt rent :)

Vart annat eller tredje år lyftes gallren bort och "brunnarna" östes ur med skyffel.


Vattenslangen, kan den passa att ha på rulle mellan portarna ?

Eluttag och belysning..........hellre för mycket än för lite ;)
 
Jag håller också på att planerar garage men jag har inte kommit så värst mycket längre då jag håller på att renovera hela övervåningen i huset och sambon säger att jag inte får börja på mer grejer =) Men iaf...

Jag skulle avsett en av dina 2 portar till att vara "tvätthall" och gjort utrymmet därefter med tålig väggbeklädnad på ytterväggen och ett draperi som skyddar den andra platsen samt det som är framför bilen.

Jag skulle nog välja att ha 1 golvbrunn mitt mellan "bilarna" så man slipper ha den under om man skall in med domkrafter och liknande. Vad det gäller avlånga golvbrunnar som är 30cm breda är det väldigt bra i en tvätthal och jag kan se hur smidigt det verkar men skall du skruva något i garaget så kommmer det mest vara till basvär. Möjligen att ha det i den del av garaget som är "tvätthall".

Handfat som Haagbard skrev om är också väldigt bra att ha även om man skall slå upp vatten till invändig städning eller rutputs eller gud vet vad. Skippa inte.

Vad det gäller el och vatten så har du ju huset rakt bakom så det är väll bara att dra in i garaget någonstans rakt in i garaget och så sätta ett eget proppskåp där till garaget med 1 3-fas i den änden och ett mellan portarna. Vidare så bör du ju ha minst 2 1-fas uttag på väggen rakt in och samma mellan portarna samt 2 uttag på varje sidovägg så har du ju tänkt upp det hela till ganska liten kostnad. Egentligen skall du ha fler ändå för det är rätt så smidigt att alltid ha ett uttag nära. En möjlighet för dig är ju också att ta ner eluttag ur taket mellan bilarna och ha uttagena på en sådan höjd att du precis når att stoppa något i dem. Dra all el i väggarna så samlar kablarna inget damm.


Lycka till
 
Fast golvbrunn mellan bilarna kanske inte är så bra av den anledningen att allt vatten kommer rinna dit där man vanligtvis går.
Har man istället golvbrunn under bilarna så rinner vattnet av bilen och inunder... så för det mesta bör det vara torrt där man annars går omkring, alltså där bilen INTE står.
Jag ska bygga min golvbrunn under bilen iallfall tror jag... samt 1 st extra i ett hörn där jag har tvättfat..

/V
 
Det är ju helt klart något att ta in i beräkningarna. under bilen kasnke är bäst ändå.

Grejen är att jag använder mitt garage rätt så mycket som jag har idag och det är plant under bilen utan golvbrunnar och det är skönt att slippa. Men hur ofta skall man ha in en domkraft rakt under bilen? Aldrig. Möjligen om man rullar in under på en liggvagn men då får man väll ta det omaket..

Åsikten ändrad till mitt under bilen =)
 
Jag satt golvbrunnen i mitten ca 1m från garageportarna, tanken är att slask som rinner in från garageportarna inte ska behöva komma så långt in i garaget.
För att fixa fallet satt jag golvbrunnen på önskad höjd och sen gjöt jag fast stående plattjärn i mitten av garaget i små högar som låg ungefär 1m från varandra.
På gjutsargerna (sånna där frigolit L med putsad sida) la jag plåträmsor för att vibrobalken skulle glida lätt på kanten, balken som jag hyrde räkte ganska precis över halva plattan (kant till plattjärnet i mitten).

Nu har jag använt garaget i ca 2 år och det fungerade som jag hade tänkt från början, lite slask vid portarna, inge slask längre in i garaget.

/Pake
 
  • gjuta platta.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där iden om att placera brunnen i mitten 1 meter från portarna lät intressant...Du har inte några bilder från ditt garage man kan kika på??

En annan fråga är hur gör man vid den kanten där portarna ska vara??? Ska man skära ner i kantelementen och sätta något i stål??

Blir galen ju mer man tänker på det desto fler saker dyker upp i huvudet...
 
Det är nog en god ide att skära ur kanterna så du kan få ett fall ut ur garaget, jag glömde både fall ut och kanjärn...
Jag ska eftermontera "trösklar" gjorda av durkaluminium som är bockade (200mm / 100mm) och gjuta en liten ramp som ska ta bort den skarpa kant som nu finns i garageportsöppningarna.
En sak till som jag gjorde på plattan var att lägga ett varv med lecablock runt om på plattan där syllen ska ligga så man slipper ha gipsskivor som går hela vägen ner till plattan, hoppas att jag kan undvika fukt i nederkant på de viset.
Nå bilder har jag inte just nu, sorry..
 
Är det inte enklare att gjuta en riktig uppkörsel, än att ha ett vasst järn och köra över.
garageuppfart.jpg
gargagedrr006.jpg
 
Det har du helt rätt i! Så får det bli!
 
RoTe
Om ni planerar meka bil i garaget så tänk på att domkraften inte gillar att stå i golvbrunnen vid lyft av bil. ;)

Jag skulle aldrig placera en golvbrunn under bilen för då kommer jag alltid stöta på problem med domkraften. Är den mitt under bilen så är den iaf i vägen om man ska lyfta nån växellåda eller så.
 
Tullstorp skrev:
Tacksam för respons. Alla förslag är välkomna
Detta är en tråd jag kommer följa. Jag har kommit igång med garagebygget redan men jag fudererar mycket kring el, vatten, tryckluft och så vidare. Garaget restes så sent som igår men blider från vårt bygge finns på www.husihelvete.se.
 
Hur brukar man göra med elen. Dras vp-rör upp i plattan eller utanför...någon som har lite bilder som kan förtydliga det hela. Det där med elen känns väldigt främmande..
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Är det inte enklare att gjuta en riktig uppkörsel, än att ha ett vasst järn och köra över.
Nä men lite vass sprängsten har du inget emot ...? :D :D :D
 
Tullstorp skrev:
Hur brukar man göra med elen. Dras vp-rör upp i plattan eller utanför...någon som har lite bilder som kan förtydliga det hela. Det där med elen känns väldigt främmande..
Vi har dragit upp rör från kulverten från huset I plattan. Bilder finns i nog i fotoalbumet på vår hemsida eller i vår blogg om du letar lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.