Hej.

Som ni ser lite halv kasst så såg jag nåt brunaktig vätska på innedelen. Den va ganska så luktlös.
Har kört AC dom sista dagarna om det har nån betydelse.

Nån som vet va detta kan vara?

Verkar inte gå att lägga upp bild
 
MultiMan
Hur ofta rengör du filterna och innerdelen rent allmänt? Ska göra någorlunda regelbundet.

Troligast är det kondensvatten som inte kan ta sig ut till utsidan pga stopp i slang eller fel lutning på innerdelen. Färgen beror på bristfällig rengöring.
 
Hmmm.
Alltså jag gör rent filtren 1 gång i veckan. Men då är dom man enkelt kan snäppa loss.
Kanske läge att se om man kan skruva isär lite mer?

Kondensvatten kommer ut från slangen på utsidan.
 
A
Om det är hög luftfuktighet som nu så rinner inte allt kondensatet ut genom slangen till utsidan utan fläkten drar igenom en del mot fläkttrumman och rinner vidare ner sedan i synnerhet om man har högre fläkthastighet inställd.
Ibland kan man se detta på fläkttrumman som får en påväxt av damm som påminner om mögel till utseendet
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Gick att och ladda upp bild via datorn. Så här såg det ut.
Närbild på oren luftkonditioneringsenhet med synbart damm och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
ja då vidhåller jag min tidigare åsikt
 
A
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Gick att och ladda upp bild via datorn. Så här såg det ut.
[bild]
Du råkar inte vara rökare;)
 
Electroluxaren gav förklaringen.

Sett liknande på vår anläggning, gammal iofs (15+ år) men det är så det fungerar och ju högre fläkthastighet tex nu senaste veckorna med högre kylbehov, desto mer märkbart med dessa problem.
 
Handyman 1 skrev:
Du råkar inte vara rökare;)
Nopp :)

electroluxaren skrev:
ja då vidhåller jag min tidigare åsikt
Ok. Tack, får testa att plocka isär lite mer än bara filtren och se om man lyckas göra rent lite mer. :)

H Harald Blåtumme skrev:
Electroluxaren gav förklaringen.

Sett liknande på vår anläggning, gammal iofs (15+ år) men det är så det fungerar och ju högre fläkthastighet tex nu senaste veckorna med högre kylbehov, desto mer märkbart med dessa problem.
Då är det nog inte värre än så. Bara ta och göra rent ordentligt på nåt sätt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.