Ännu en intressant sak har dykt upp på källaren (samma vägg som har vita myror för dem som noterat den tråden - varför inte lite sånt också).
Jag vet att VITA fläckar brukar vara saltavlagringar från putsen som fälls ut för att det är fuktigt. Men igår kväll såg jag BRUNT ludd på väggen.
Där det bruna luddet fanns var det mycket riktig bom också dvs bara att bryta bort putsen från väggen.
Är brunt ludd = mögel eller kan detta också vara någon typ av mineral som fälls ut?
Tack på förhand
 
Vårt bruna ludd (som utspilld kakao) var äkta hussvamp! Det luktade som champinjoner och hade börjat växa mellan källarväggen och ett förvaringsskåp. Kanske något att kolla upp!
 
Här kommer bilder på eländet.... försökte förstora men det blev lite suddigt då.
Om jag fattat saken rätt ser hussvampen ut som kakao när den sporar av sig, men hur ser det ut när det just börjat växa? Lilla my, såg ert ut så här?
 
  • Källarmögel_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarmögel_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg vår hussvamp ut innan vi brände bort den med en gasolbrännare. Eftersom det tidiagre stod ett skåp framför upptäckte vi inte angreppet förrän det blivit så här stort.
 
  • Hussvamp_20111004_0797.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aj då. Nu när jag ser det där så undrar jag... var det inte lite bruna skiftningar i övrigt på väggen. Nu har jag skrapat och donat för att få bort tapeten och så så det har nog smetats ut - men det ser misstänkt likt ut. Då är det bara att lämna in ett prov för mig alltså. Tack ska du ha Lilla My.

Gasolbrännare, sa du? Gjorde ni det där själva eller fick ni hjälp?

Jag har hört att svampen dör av värme men att det kräver att man värmer så mycket (vägg + mark utanför) för att verkligen få bort den. Men om angreppet är i sin linda kanske det klarar sig.

Har också hört att svampen inte kan fortsäta utveckllas om virket håller en fuktkvot på under 20% och jag tror vi ligger där, nu efter dräneringen. Då ska den visst gå i nån typ av "dvala".

Någon som har mer info om detta får gärna komma med input.
 
Lämna in för prov?? Det är bra att göra rent och se till att förutsättningarna för påväxt elimineras.

D.v.s. ta bort organiskt material och se till att höja värmen alt. få ner ner RF (t.ex. m.h.a. luftavfuktare). Du får mögel p.g.a. att fukten i luften kondenserar på den kallare väggen. Har du bråte eller möbler mot väggen försämrar du luftväxlingen vilket gör att fukten kan kondensera och får en bra grogrund.

När du gjort rent kan du måla med en diffussionsöppen färg (t.ex. silikat). Mögelsporer finns överallt, men det är först när förutsättningarna skapas som du får påväxt.

Tapeter innehåller oftast organiskt material (cellulosa). Ta bort detta och försök eftersträva en helt oorganisk yta med god luftväxling och möjlighet till fuktvandring. Då kommer dina problem att försvinna.

Så gjorde jag och "problemen" försvann.

(Av bilderna att döma ser det ut som en betongvägg med puts på. Har man rena träväggar måste man ev. byta ut virke som blivit dåligt)
 
Eviljava, visst ska det bli så. Det är på god väg att BLI en ren betongvägg med puts på. Men den har varit - och är delvis än idag - tapetserad först med tidningar och sen med nån riktigt tjock tapet som det tar en evighet att få bort.

Planen är att göra precis som du säger. få till en ren putsvägg och sedan ev måla med färg som andas.

Ändå skulle det kännas skönt att veta att det INTE är äkta hussvamp, eller alterntivt att det är det (fast inte lika skönt förstås). Därav testet. Det kostar 1500 pix men det kan det vara värt för att veta vad man står inför. Jag antar att t ex försäkringsbolaget i så fall är intresserade av att få reda på hur utbrett angreppet är...

Luftavfuktare har vi funderat över men vi har ganska bra inomhusklimat, tror vi. Det är ungefär samma temp som uppe, och håller ungefär samma fuktighet. Mellan 50-60, oftast runt 55 (vid ca 18-20 grader) Det är väl OK även om det kanske är lite högt? (Nu är jag ingen fuktexpert men har en termometer som visar temp och RF eller RH och det är väl relativ fuktighet).

Funderade också på möblering sen när allt är klart. Det här är ju ett källarförråd och det ligger ju i sakens natur att där kommer att stå lådor, uppställda på hyllor. Visst kan jag skaffa hyllor av plast eller metall, men borde man byta ut alla lådor mot plastlådor? Det känns inte som att det brukar se ut så i normala källare...
men papplådor är väl också av organiskt material och kan mögla?
 
Du skriver att din temp ligger på 18-20 och RF på 55%. Det låter ganska "safe" tycker jag.

Men frågan är när du har mätt upp detta? Sommartid (juli-augusti) är RF ofta mycket högre och källaren brukar vara ganska sval (d.v.s. stor risk för kondens). Får du kondens på väggar har du skapat en bra grogrund för mögel, speciellt om möbleringen inte tillåter tillräcklig luftväxling.

Ang. möbleringen tror jag att du kan välja vilka material som helst (även om oorganiska naturligtvis är att föredra). Huvudsaken är att de inte är placerade så att de hindrar luftväxling. Att t.ex. ställa trä-/papplådor direkt mot en källarvägg är inget jag skulle göra. Men att ställa en trälåda på en hylla med t.ex. någon decimeters mellanrum till väggen skulle nog funka bra? Huvudsaken är att man inte proppar utrymmet fullt med lådor.

Luften måste kunna cirkulera. Speciellt i en källare där du kanske har fukt som tränger in utifrån.
 
Skönt att höra... (att du tyckte det lät safe)... det var nog nu här i höstas jag mätte upp det där säg runt sept-okt skiftet. Möjligt att det var lite högre fukthalt i augusti, men på det hela taget har det kännts torrt där nere sedan vi dränerade i fjol.

En avfuktare skulle väl i alla händerlser skaffa oss marginaler vad gäller fuktutfällningar, så det är nog en god idé, även om man kanske inte måste köra den hela året. Men om man håller lite koll på fuktigheten och kör den när den behövs, så...
 
En luftavfuktare känner själv när den behöver köras (gäller de flesta modeller). Du ställer bara in önskad RF och sedan sköter den om resten.

Men om du har en RF på runt 55% och inte belamrar väggarna med en massa organiskt material har jag svårt att se att du kommer att få några mer problem med mögel.

Skaffar du en luftavfuktare kan du ställa in den på t.ex. 65-70%, så slipper den jobba ihjäl sig sommartid. Huvudsaken är att du ligger under 75% (när det gäller mögelpåväxt). Jag vet inte vad du har för ventilationssystem? Men det kan även vara värt att tänka på att det är bra att stänga igen ventiler (sommartid) när du kör avfuktaren, annars finns risken att den får jobba konstant eftersom ny fuktig luft tillförs via friskluftsventilerna. Men det gäller bara sommartid när luftfuktigheten utomhus är hög.
 
Redigerat:
Ser liknande ut på våran vägg i matkällaren (putsad vägg, målad med silikatfärg).
Har tidigare sett sånt brunt genomslag, men nu verkar det även vara någon vit mögel(?)-hinna på vissa ställen.
Kan någon se på bilden vad det rör sig om?

Det är väldigt fuktigt och ganska kallt där nere. Ett litet källarfönster har alltid stått något öppet, då det inte går att stänga. Jag har resonerat som så att det bör ge bra ventilation, och förhindra mögelskador, men det kanske bara blir värre, då det sänker temperaturen?

Har nu även ställt dit en luftavfuktare. Hoppas dock slippa det i framtiden.

Rummet ovanför ska byggas om och det ska även läggas nytt golv i matkällaren.
Vad bör man tänka på när man bygger om, för att förhindra dessa fuktskador i framtiden?
 
  • IMG_6242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värme i källaren gör att fukt inte lika lätt kondenserar på väggar. Förutom värme bör man även ha god luftväxling för att vädra ut fukt som kommer genom väggar/golv (gäller speciellt äldre hus och i de fall där dräneringen kanske har några år på nacken)
 
Lite återrapport; lämnade in ett prov till anticimex som tittade och återkom med beskedet att detta inte var svamp, utan någon typ av mineralutfällningar. Skönt med lite medvind!!!

Alltid lär man sig något; jag ska definitivt vara noga med luftcirkulationen i källaren när den "möbleras" igen, särskilt i förrådet. Det blir ju så lätt så att alla lådor bara ställs på varandra mot en vägg.
 
M magnusj skrev:
Ser liknande ut på våran vägg i matkällaren (putsad vägg, målad med silikatfärg).
Har tidigare sett sånt brunt genomslag, men nu verkar det även vara någon vit mögel(?)-hinna på vissa ställen.
Kan någon se på bilden vad det rör sig om?

Det är väldigt fuktigt och ganska kallt där nere. Ett litet källarfönster har alltid stått något öppet, då det inte går att stänga. Jag har resonerat som så att det bör ge bra ventilation, och förhindra mögelskador, men det kanske bara blir värre, då det sänker temperaturen?

Har nu även ställt dit en luftavfuktare. Hoppas dock slippa det i framtiden.

Rummet ovanför ska byggas om och det ska även läggas nytt golv i matkällaren.
Vad bör man tänka på när man bygger om, för att förhindra dessa fuktskador i framtiden?
Hej Magnus!
Har du fått reda på vad detta rörde sig om? Har upptäckt samma sak nere i vår källare och oroar mig för hussvamp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.