Jag har precis flyttat in i lägenhet och tyvärr har badrummet brunt klinkergolv, från ca 1980.
Jag har inga planer på att lägga några större pengar på badrummet men är nyfiken på undersöka hur jag med enkla medel kan få det bättre, t.ex. genom ett golv i grått eller annat istället.

På bilderna ser golvet lite "skrovligt" ut men det är fel, det är helt slätt.

- Finns det numera färg som funkar för ändamålet? Resultatet behöver inte bli perfekt och det gör mig inget om jag behöver bättringsmåla lite 1 gång per år, men det får ju inte bli sämre än idag :)
- Jag har läst om andra som lägger ett nytt lager klinker ovanpå, är det vettigt?
- Andra kreativa förslag?

Stort tack på förhand!


Ett litet badrum med dusch, toalett, handfat, vitt kakel och handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet badrum med dusch, toalett, handfat, vita kakelväggar och brun kaklad golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bruna kakelplattor på ett golv, med delvis synlig våg och vit golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr är ditt badrum utdömt , personligen skulle jag inte lagt några kroner ens för att försöka snygga till de ,, att brf inte har gjort stambyten är otroligt , sätt isf in en dusch kabin isf, kakel på,kakel är möjligt men inget jag hade gjort i detta badrum pga åldern
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ge badrummet tre veckor och du har nog slutat tänka på golvet.

Är inget gjort så kan typ vad som helst hända när som helst, så förhoppningsvis budgeterade du en total badrumsrenovering när du köpte lägenheten.

Du kan skura golvet med något riktigt starkt och surt så att du löser upp alla kalkrester och etsar ytan samtidigt.
Eventuellt bättra på lite i fogarna om det lossnar när du skurar med rotborste och scotch brite, sedan på med 2-komponents epoxiprimer följt av 2k epoxifärg. Blir någon tusenlapp, men vattenskadan bara ligger och väntar ändå.
 
Lev med det fram till stambyte - om det nu är en bostadsrätt och @Rickard.lj 's förmodan är rätt. Kolla med föreningen.

Det finns färg man kan lägga på väggkakel men jag tvivlar på att det håller på golv. Samtidigt tror jag att du vänjer dig vid färgen. Det ser helt OK ut.
 
Tack för råd, även om de kanske inte var jättekreativa :)

Jag har nog landat i att jag kommer sätta något kakelklistermärke för att gömma det blåa kaklet och sedan måla ovanför kaklet samt tak, t.ex. i någon mörkt grön färg eller annat. Kommer nog inte bli kanon men hoppas det blir OK i alla fall :)
 
BirgitS
Om de avvikande kakelplattorna är värst så finns det kakelfärg som alternativ till att klistra något på dem. Väggarna nöts ju inte som golvet så färgen brukar sitta kvar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om de avvikande kakelplattorna är värst så finns det kakelfärg som alternativ till att klistra något på dem. Väggarna nöts ju inte som golvet så färgen brukar sitta kvar.
Tack Birgit! Vi provade gör så i min kompis badrum men tyckte det blev riktigt fult tyvärr. Jag har sett badrum där man målar hela väggarna och det tycker jag funkar, men att ha vissa målade blir för stor skillnad i ytan jämfört med de vanliga vita, tycker jag :) (sen är inte klisterlapparna supersnygga heller...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.