Jag bytte kullager i mina båda fläktmotorer på mitt ventilationsaggregat på vinden. Efter operationen har jag fått ett brummande ljud. Inget mekaniskt ljud, utan det låter mer som transformatorljud. Vad beror det på? Tycker inte det går att sätta ihop motorn på mer än ett sätt, men vad har jag gjort för fel då?
 
Du får prova med att koppla ur en fläkt, för komma underfund med vilken av dom brummar. Det kan vara en obalans som gör att brummar. Nu brukar motor och fläkt vara balanserade var för sig, så vid återställning så ska det inte han någon betydelse, men man vet aldrig. Även att någon dämparbussning sitter snett eller så gör brum.
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får prova med att koppla ur en fläkt, för komma underfund med vilken av dom brummar. Det kan vara en obalans som gör att brummar. Nu brukar motor och fläkt vara balanserade var för sig, så vid återställning så ska det inte han någon betydelse, men man vet aldrig. Även att någon dämparbussning sitter snett eller så gör brum.
Det är inte så lätt att bara koppla ur den ena fläkten. Det är trefasmotorer som är kopplade enfas med gemensam kondensator. Det blir fel värde på kondensatorn om man bara kör med en motor...
Det är inget mekaniskt brum eller någon obalans, utan som jag skrev ett transformatorliknande ljud.
 
Har svårt att tro på att det skulle vara 3-fas motorer om det inte är ett jättestort ventilationsaggregat men det har knappast i ett vanligt hus. Mysko med gemensam kondensator... Det är inte så att du kopplat in tyristorstyrning för varvtalsreglering? Det kan brumma mer om fläktarna då jämfört med riktig transformatorstyrning.
 
J Josth skrev:
Har svårt att tro på att det skulle vara 3-fas motorer om det inte är ett jättestort ventilationsaggregat men det har knappast i ett vanligt hus. Mysko med gemensam kondensator... Det är inte så att du kopplat in tyristorstyrning för varvtalsreglering? Det kan brumma mer om fläktarna då jämfört med riktig transformatorstyrning.
Jodå, det är trefasmotoerer. Ett Rexovent-aggregat i en vanlig villa. Varför de gjort konstruktionen med gemensam kondensator kan man förstås bara spekulera i. Tyristorstyrning från fabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.