Bor i en 1 1/2 plans villa. Har toalett nere och uppe och det är när jag spolar i dessa som det uppstår ett brumande ljud som hörs högt i en kort stund. Ljudet kommer bara då men inte när jag kranar vatten. Jag har haft svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån. Tror dock att det är någonstans i rören eller från varmvattenberedaren. Vad kan man göra åt såna här problem och vad kan man göra själv?

Har också utanpåliggande kromade rör med rörhållare.

 
Låter det hela tiden under spolningen eller endast precis innan vattentillförseln stryps. Det är inget i toaletterna som låter, exempelvis när fluidmastern stryper vattnet, att det är dess ventil som vibrerar eller nått.
 
Ljudet kommer under själva spolningen. Jag har tittat på flottören och där är inget fel.
 
Låter som det ev. är ett membran i luftaren (högst upp i systemet) som fladdrar när du spolar. Det är alltså luft som skapar ljudet.
 
Detta var något helt nytt för mig och därför ställer jag kanske korkade frågor.
Jag har 3 ventilationsrör på taket men är dessa verkligen kopplade till avloppsröret?
Jag har alltid trott att rör som sticker upp på taket är kopplade till inomhusventilation.

Måste man ha avloppsventilation?
Finns det på äldre hus?
Och om det nu är membranet som vibbar så är det i röret på taket som jag hittar detta?

Bilden visar framsidan på huset
http://wader.mine.nu/wolffi/2.jpg
röret till vänster om lilla fönstret är ovanför toaletten på nedervåningen
Röret på baksidan är runt istället och det är ovanför toaletten på ovanvåningen
 
T
Du har möjligtvis inte en elkvarn kopplad till toaletternas avlopp ? ( såg att du hade brunn på bilden), kvarnen brukar brumma c:a 5-10 sek direkt efter spolning och har till uppgift att mala ned avföringen till en sörja. Om du är osäker på ev kvarn, bryt strömmen i kåken och spola och kolla då om det fortfarande brummar.
 
Någon elkvarn har jag inte. Brunnen du ser är en vattenbrunn
 
Det låter som ett backventilsproblem nånstans. Det kan vara antingen i inloppsventilen på wc-stolen, eller i en termostatblandare nånstans. Prova att vrida på temperaturvredet på dusch, eller badkarsblandaren samtidigt och se om ljudet ändrar sig.
Låter det inget om du öppnar en kran lite grann bara?
 
När jag kranar vatten varmt eller kallt låter det inget över huvud taget oavsett flöde. Det brummande ljudet får jag i några sek så fort jag trycker ner spolningsknappen på toaletten. Om det skulle vara inloppsventilen till wc stolen skulle väl ljudet hålla i sig längre eftersom det tar nästan 30 sek att fylla wc-stolen med vatten
 
Testa att stänga av vattentillflödet till wc:n.. det brukar ju sitta en liten kran bakom stolen. Då kan du ju utesluta om det kommer från avloppssidan eller vattensidan
 
Bra ide' citactiva. Jo en luftare till avloppet har du nog på taket. Kliv upp på taket och lukta så känner du nog vilken huv som hör till avloppet. Luftningen är till för att tryckutjämna (tror jag) så att vattnet du spolar ner rinner ut fort och fint. Skulle det inte finnas detta så ....? vet ej. Det kan nog bli baksug och en massa problem tror jag.
 
Jag letade bakom toastolarna efter en avstängnigskran men hittade inga. Istället stängde jag av vattnet från varmvattenberedaren kallt och varmvattnet med hjälp av de små Ballofixen. Jag Fick fram detta resultat

Spolar, har stängt vattnet för kallvatten = Inget ljud
Spolar, har stängd vattnet för varmvattnet  = oljud
Spolar, har stängt av bägge (kallt & varmt) = Inget ljud
Spolar, har bägge öppna (kallt & varmt) = oljud

Öppna fast varmvattenberedaren är avstängd = oljud

Det kvittar i vilken wc jag spolar i för resultaten är detsamma

 
Har det alltid varit så? Om nej, vad gjordes när det började låta?
 
Jag kan inte minnas att det hörts såhär mycket tidigare. Nu har vi levt med oljudet sen i sommras. Jag vill minnas att kommunen var och spolade våra vattenrören för vi hade missfärgningar i vattnet. Jag vill ha det till att efter det besöket som oljudet kom. Men jag kan ha fel
 
Sitter det inte några filter på inloppet till toalettstolarna, hade det på den i sommarstugan. Om man spolat ledningarna och fått in skräp i filtren så att du får dåligt tryck i påfyllning om orsakar missljud.
Eller tvärt om att man efter spolning av rören fått bättre tryck som gör att påfyllningen skapar ljudet vilket kanske är mera troligt då du har två toastolar som låter.
Kan du inte öppna locket på toastolen och testa med att lyfta och stänga påfyllningsflottören för att se när ljud uppstår. I början av påfyllning för att sedan tystna när den blivit fylld till viss del eller pågår det tills hela behållaren är fylld.
Töm behållaren till hälften och låt den sedan fyllas, låter det även då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.