Hej! Jag har en fläkt på vinden som syr ventilationen i huset och på sistone har den börjat brumma mer än tidigare. Har haft en tekniker här och kollat men han menar att den inte låter mer än vanligt. Faktum kvarstår dock och jag letar därför tips på vad man kan göra. Jag är inte kunnig på det här området och vet inte vad jag har gör system insikt men är det någon som har något tips om hur man kan få ner brummandet är jag tacksam. Bifogar lite bilder på hur det ser ut.
 
  • Ventilationsfläkt på vinden i dammigt utrymme med synliga isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsfläkt på vinden som används för husets ventilation, med synliga damm och användningsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsfläkt på vinden som orsakar brummande ljud, närbild på fläkthjulet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsfläkt och isolerade rör på vinden med synliga slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Damm och klegg på fläktbladen gör att det blir obalans i fläkten som gör att det låter.
Börja med att rengöra fläktbladen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hej! Jag gjorde detta för ett par veckor sen faktiskt. Senaste dagarna har det börjar låta än mer från alla ventilationsutsug i huset också, både fläkten i köket (franke) och i badrum och tvättstuga. Det är som att det blivit ett högre utsug i dem och att det både susar och brummar mer.
 
Den ser väldigt gammal ut eftersom det står "220 Volt". Kanske dags att byta lagren? Eller utbytesfläkt om man inte vill hålla på och mecka?
 
Byter man bara själva motorn då eller vad är det man byter ut i så fall? Inte hela lådan väl?
 
Ja man byter bara motorn, oftast inklusive skovelhjulet beroende på modell. Man byter även den elektriska driftkondensatorn. Bilden är lite suddig men det borde gå att läsa ut hela modellbeteckningen så man kan hitta ersättningsnumret hos ebm-papst.
 
Toppen, tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.