Precis bytt ut mitt Husqvarna frysskåp från 1981 mot ett nytt från Bosch för 9000kr. Det gamla var i stort sett knäpptyst medans det nya brummar på som en moped titt som tätt. Är alla nya frysar så här eller är det fel på mitt skåp? Matchande kylen av samma märke är käpptyst hela tiden. Sjukt störande. 43dB står det i manualen men jag gissar på snarare uppåt 60dB..

Detta är skåpet.
http://www.tretti.se/vitvaror/frysar/frysskap/bosch-gsn32v76
 
det behöver inte vara fel på skåpet det kan vara fläkten från nofrost funktionen som ger ljud.Sen som du skriver så ska du nog inte titta alltför mkt på dom 43dB för trots allt så avger omgivningen ett grundljud och om jag inte minns fel så ligger det ljudet på c:a 30dB. Hur man sen räknar ihop det med frysens ljud det har jag dessvärre glömt.Men spela inljudet och sänd det till bosch så får dom avgöra om dfet är normalt eller inte.Det är ju onödigt att tillkalla tekniker för något som är normalt.
 
Göran.W
43db är väldigt högt i en för övrigt tyst bostad.
Skulle väl ligga i nivå med bakgrunds musiken i en affär ungefär eller ett lågmält samtal.
Säkert inget fel 43db är högt och specielt på en kyl\frys för ton läget kan vara riktigt irriterade
 
Kan det vara så att någon plastlåda eller något annat i kylen kommer i vibration samtidigt som motorn går igång? Då kan det låta rätt högt.
 
Kyl-/frys skulle jag aldrig köpa om de låter mer än 35 dB någon meter rakt framför. 43 dB är nästan som värmepumpens 45 dB och den ska stå i biyta/pannrum, inte bostadsyta.
 
Josth skrev:
Kyl-/frys skulle jag aldrig köpa om de låter mer än 35 dB någon meter rakt framför. 43 dB är nästan som värmepumpens 45 dB och den ska stå i biyta/pannrum, inte bostadsyta.
Finns det nya kylar och frysar idag under 35dB verkligen? Svårt att hitta just denna info tyvärr. Är ju tydligen över en period som de mäter med så är tydligen väldigt missvisande. Hur som helst så durar vår nya Boschfrys så att det dånar i alla rum i vår enplansvilla. Ett ganska lågfrekvent hummande. Grymt jobbigt. Tror jag ska ringa hem en tekniker får de kolla över det.
 
Mitt nya kylskåp låt ungefär som du beskriver ditt. Jag drog ut det och höll handen mot lite olika delar och ställen och när jag träffade rätt så blev det tyst.
Det var något som jag inte minns var det var som satt löst. Tog iaf ett en ståltråd och spände upp den lösa delen och den har vart tyst sen dess. Det var egentligen en tillfällig lösning som jag gjorde klockan 2 på natten när jag inte kunde sova pga oljudet, det funkar bra så den tillfälliga lösningen blev permanent.

Lycka till iaf.
 
Har kontaktat en tekniker för jag får huvudvärk i arbetsrummet bredvid av det lågfrekventa brummandet som går genom hela huset. Bifogar ett klipp där det hörs ganska ok. Man måste ha lurar med lite botten i dock. Öppnar jag frysdörren när det är igång låter det som en 10" högtalare är inmonterad. Inte direkt vad man betalt 9000kr för.

http://rapidshare.com/files/373860649/Memo.m4a.html
 
Fiero skrev:
Har kontaktat en tekniker för jag får huvudvärk i arbetsrummet bredvid av det lågfrekventa brummandet som går genom hela huset. Bifogar ett klipp där det hörs ganska ok. Man måste ha lurar med lite botten i dock. Öppnar jag frysdörren när det är igång låter det som en 10" högtalare är inmonterad. Inte direkt vad man betalt 9000kr för.

[länk]
Vad sa teknikern?

/H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.