Hej,

Har nya kyl/frysskåp som har ett lågfrekvent brum som tar sig genom hela huset genom stommar etc och det stör vid sömn samt när man kollar TV (De står vägg i vägg med TV:n). Har lite planer på att jobba ner denna nivå och hade då tänkt mig dämpmatta på vägg bakom samt något vibrationsdämpande att ställa skåpen på tex klippa till detta för alla 4 hörn. Någon som lekt med detta redan och kan ge tips?

http://www.jula.se/gummimatta-127219
Alternativt en stor rackare under hela men får nog ingen bättre effekt.
http://www.jula.se/gummimatta-127220

Samt något sådant på väggen bakom.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljuddampare/Ljuddampningsplatta/

Har ni förslag på billigare dämpmaterial att fästa på väggen bakom kyl/frys?
 
Redigerat:
Frågan är, orsaken?
Resonans från lådan eller vibration från kompressorn?
Är det det sistnämnda, kan du stålla den på fötter till LLVP.
 
kamilenski skrev:
Frågan är, orsaken?
Resonans från lådan eller vibration från kompressorn?
Är det det sistnämnda, kan du stålla den på fötter till LLVP.
Svårt att avgöra. Lågt brum är så svårt att höra riktning på. Det kommer iallafall när kompressorn går som den gör ca 18h av 24 enligt Bosch..

Var hittar man dessa fötter? Värt ett försök.
 
  • Gilla
Annahe25
  • Laddar…
Tyresö
Klä väggarna runt kyl/frysen med 10 mm frigolit, som du limmar dit med ex.vis PL 400 eller om det finns något billigare lim. Frigolit är en väldigt billig och bra ljuddämpare.

Har du kollat så att kyl/frysens fötter (justeringsskruvar) står rätt inställda? Sånt kan göra så att kompressorn låter mer.
 
Redigerat:
Dom kallas för vbrationsdämpare. Många olika. Du får leta till du hittar nåt som passar. Undar tiden kan du prova med bitar av liggunderlag. 10x10cm med brädor på. Det blir nog 4 du behöver.
 
Har du ordentligt med ventilation över maskinerna...

I annat fall kan det vara att kompressorerna får arbeta onödigt mycket och det kan väsnas sjukt mycket...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du ordentligt med ventilation över maskinerna...

I annat fall kan det vara att kompressorerna får arbeta onödigt mycket och det kan väsnas sjukt mycket...

tror att det kan ligga något i detta det är ett vanligt problem i många hem ofta rekommenderar tillverkarna ca 7cm fritt utrymme runt om för att tillgodose rätt kylning. samt att man håller rent bakom så det inte bildas för mycket damm kompressorerna blir ju rätt varma..
 
Tyresö skrev:
Klä väggarna runt kyl/frysen med 10 mm frigolit, som du limmar dit med ex.vis PL 400 eller om det finns något billigare lim. Frigolit är en väldigt billig och bra ljuddämpare.

Har du kollat så att kyl/frysens fötter (justeringsskruvar) står rätt inställda? Sånt kan göra så att kompressorn låter mer.
Är frigolit verkligen ljuddämpande? Det är ju ett ganska kompakt material.

Paul-Staffanstorp: Ventilation är inga problem. 10cm till vägg och inget ovanför.

kamilenski: Finns det på webben? Förstod inte ditt tips om liggunderlag riktigt tyvärr. Liggunderlag brukar väl vara ca 10-15mm om vi tänker på samma och med en tung frys på så hjälper de nog föga men får inte bilden framför mig hur du menar :)


Tänker jag rätt att frysen för jobba mindre om man sänker från -18 till -16 samt om den är full jämfört med tom? Är den full är det ju massa i den som håller kylan och kompressorn borde behöva jobba mindre i att hålla temperaturen.
 
Man bygger 4 kuddar av liggunderlag. Undersida vilar mot golvet. Ovansida täcks med hård material. På detta ställer man frysen. Just det att den är tung pressar underlaget en del. Det skapas en liten rörelsemöjlighet i alla riktningar. Det dämpar vibbrationer som skulle annars gå via golvet.
 
kamilenski skrev:
Man bygger 4 kuddar av liggunderlag. Undersida vilar mot golvet. Ovansida täcks med hård material. På detta ställer man frysen. Just det att den är tung pressar underlaget en del. Det skapas en liten rörelsemöjlighet i alla riktningar. Det dämpar vibbrationer som skulle annars gå via golvet.
Dessa borde funka med.

Klippa denna i bitar och ha under.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154674779

Eller dessa på elgiganten.
http://www.elgiganten.se/product/vi...kin;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ska kolla med lokala Elon och se om de har något bra med. Återkommer.
 
Hellt rätt!
 
Hej,

Det skulle vara intressant att vete hur det gick för dig och hur du gjorde.
Jag har nämligen beställt en Bosch frys och med min tur så lär den låta en del.
 
Masarin skrev:
Hej,

Det skulle vara intressant att vete hur det gick för dig och hur du gjorde.
Jag har nämligen beställt en Bosch frys och med min tur så lär den låta en del.
Hej,

Vilka skåp köpte du? Jag har inte tagit tag i detta på allvar än tyvärr men visst brummar de på precis som förr (kompressorn.. made in slovenia...). Jag har mina planer men ska fixa köket snart så har tänkt göra detta i samband med det. I mitt fall är det lågfrekvent ljud som tar sig genom hela huset som är värst. Har en Samsung vinkyl som också låter men på en högre frekvens så den fortplantar sig inte utanför rummet.

Jag anser det vara konstruktionsfel men Bosch hävdar allt är som det ska. Så jag är fast med reklamation tyvärr och får lösa det på egen hand. Märkligt ingen tillverkare gör mer affär av att sälja tysta skåp. Tror det är väldigt många som stör sig på ljudnivån på nya skåp idag. Tystnad är något många värderar som lyx i dagens bullriga, högljudda miljöer.

Hittade info om att Electrolux hade ett dämpkit till sina skåp som ska dämpa ca 4dB. Fattar inte hur det monteras bara. Man kan ju inte sätta det över kompressorrumet samt kylslingorna väl?
 
  • 2011-03-03 kl. 12.55.31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,

Det blev ett GSN32V12.
 
Masarin skrev:
Hej,

Det blev ett GSN32V12.
Ok, jag har ett GSN32V76. I nya skåp går kompressorn 18h av 24 hälsar Bosch och skyller på golv och väggar. Mmmm Tjena.. Hade till och med tekniker här som tyckte det lät som fasen men Bosch bara nekar och skyller på att så ska de vara. Jaja men bra kvalitet då Bosch. Tack för omtanken och nej tack, inte mer Bosch kyl/frys för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.