Hej! Nyinflyttad med sambo i en fin lägenhet. Centralt och bra och allt var frid och fröjd; tills första natten för några veckor sen.
Vi upptäckte att det "brummar" konstant! Som ett sjungande, vibrerande brummande och när jag lägger örat mot väggen så hör jag att det är där inne. Svårt att avgöra exakt vilken av väggarna, men det hörs även lite ute i trapphuset. Två av elementen inne i lägenheten är stendöda, går inte ens att lufta då det inte händer ett dugg.

Kan det vara så att det är nåt med rören i väggen, som går till element eller ventilation som orsakar detta brummande innanför väggarna? Det är fasansfullt! Ska vända mig till bostadsrättsföreningen med detta om dom har nåt svar. Kan man "lufta" huvudledningarna på nåt sätt eller vad kan det vara?

Vi kan absolut inte bo kvar här om det ska låta såhär året om, det är INTE ok! :confused:
 
Finns det avstängningar på radiatorerna? Lägg upp en bild.
 
Ring bostadsrättsföreningen. Värmesystemet ligger i det gemensamma ansvaret så styrelsen ska låta någon kolla upp det här. Det låter som det är dåligt tryck i systemet om det varken kommer luft eller vatten, när du luftar elementen. På vilken våning bor du?
 
Redigerat:
Jag gissar att elementproblemen och brummandet inte hänger samman. Brummandet känns mer som relaterat till fläktar och ventilation. Vet du om du bor nära något fläktrum? Ofta finns dessa på vinden men det är inte säkert. Gå runt i huset/trapphuset och upp på eventuell vind och försök spåra var brummandet kommer ifrån.

När det gäller elementen är det som tidigare sagts bara att felanmäla, vilket du givetvis även bör göra avseende brummandet.
 
Brummande och diverse missljud kan uppstå i värmesystem av olika anledningar, t ex att en pump går torr eller håller på att haverera, för högt flöde, förväxling mellan tillopp och retur i en eller flera radiatorer mm. Därmed inte sagt att ljudet kan komma från något annat håll.
 
Kan också vara någon granne som monterat in en golvvärmeshunt med tillhörande pump som lever liv. Har råkat ut för detta i en brf en gång, när vi felsökte värmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.