Hej, har lite funderingar/frågor kring kontaktorer, överströmsreläer och tryckströmbrytare. Tänkte att nån här kanske kunde hjälpa mig förstå bättre.

Har kollat runt lite på olika överströmsreläer och gemensamt för dem (alla?) verkar vara att de var och en har en viss kontaktormodell de är designade för i den meningen att överströmsreläet går att koppla ihop direkt med kontaktorn (genom att deras höljen och ledare "snäpper fast" i varandra mekaniskt).

Vad jag kunnat se är de kontaktorerna sällan (aldrig?) spec:ade som tysta (brumfria). Till de brumfria kontaktorer jag sett så har jag inte kunna finna några överströmsrelän där tillverkaren explicit anger dem som kompatibla.

Så till första frågan, hur gör ni när ni kopplar samman brumfria kontaktorer med överströmsrelän (och allt dessutom ska få plats i en kapsling med tryckknappar)?

Mina andra bryderier gäller tryckströmbrytare och kontaktormotorskydd för 3-fas pumpar. Om man bara har en två-polig tryckströmbrytare, hur kopplas den för att få en fungerande pumpstyrning? Måste man ha två kontaktorer i så fall (där den andra styrs av tryckströmbrytaren)? Med en tryckbrytare som kan bryta alla tre faser lägger man väl den bara i serie efter motorskyddet?

Nån som kan lätta dimman? :)
 
Finns stöd för separatmontering av termiska överströmsrelän på din-skena till de flesta fabrikat (men då krävs ju lite mer plats).

Ett kontaktormotorskydd klarar sig t.o.m. med en 1-polig tryckströmbrytare, för den läggs då bara i serie med utlösningskontakten för överströmsreläet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.