Akut hjälp!
Försöker putsa en 1,2m hög murad husgrund (lecablock). På bygghandelns inrådan är den först putsad med grundbruk för ett par veckor sedan (gick fint) men nu när jag ska lägga putsbruket är det lögn att få det att fästa på grundbruket.
Trillar av direkt, och skulle det mot förmodan fästa en klick åker den bort så fort man lägger rätskivan mot och rakar.

Blandat enligt instruktion, testat både med torr och förfuktad yta men samma resultat. Någon som spontant tror sig veta vad jag gör för fel?

(Bilden visar ytan efter grundlagret, vänstra sektionerna är förvattnade, högra är torra)
 
  • En murad husgrund putsad med grundbruk, vänstra delen förfuktad och högra torr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Hur lägger du på bruket? Slår du på det, eller?
 
C cpalm skrev:
Hur lägger du på bruket? Slår du på det, eller?
Ja slår på med spaden, men det lilla som fastnar trillar bort på några sekunder. Även försökt med allt från att stryka på med skurbrädan till att trycka på med handen men den vägrar fästa mot grundputsen.


E ELNORD skrev:
Akut hjälp!
Försöker putsa en 1,2m hög murad husgrund (lecablock). På bygghandelns inrådan är den först putsad med grundbruk för ett par veckor sedan (gick fint) men nu när jag ska lägga putsbruket är det lögn att få det att fästa på grundbruket.
Trillar av direkt, och skulle det mot förmodan fästa en klick åker den bort så fort man lägger rätskivan mot och rakar.

Blandat enligt instruktion, testat både med torr och förfuktad yta men samma resultat. Någon som spontant tror sig veta vad jag gör för fel?

(Bilden visar ytan efter grundlagret, vänstra sektionerna är förvattnade, högra är torra)
 
C
Låter spontant som att bruket är för torrt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Dum fråga, men har du monterat putsnät?
Jag har lite dålig syn, men tycker inte att jag ser det på bilderna.
Mvh
Fredrik
 
Nej inget nät monterat, skulle inte behövas på lecablock enligt bygghandlare då grundputsen ökar vidhäftningsförmågan. Men tycker tvärtom, var betydligt lättare att stryka grundlagret direkt på lecan.
 
Innan jag putsar brukar jag även fukta ytan med en blomspruta. Blomsprutan brukar vara förstörd efter åt varpå sambon blir lite sur.

Aha så det behövs inte putsnät, det var som tusan.
 
C cpalm skrev:
Låter spontant som att bruket är för torrt.
Blandat enligt instruktion på säcken, lite tjockare än välling. (Däremot betydligt tjockare i konsistens än grundbruket blev)
 
F fredand44 skrev:
Innan jag putsar brukar jag även fukta ytan med en blomspruta. Blomsprutan brukar vara förstörd efter åt varpå sambon blir lite sur.

Aha så det behövs inte putsnät, det var som tusan.
Jag vet inte, första murning för min del så går på de råd jag fått. Fick feeling efter grundlagret då det gick smidigt, men nu blev det ordentligt bakslag och vill sig inte alls.
 
C
E ELNORD skrev:
Blandat enligt instruktion på säcken, lite tjockare än välling. (Däremot betydligt tjockare i konsistens än grundbruket blev)
Välling låter å andra sidan på tok för tunt. Man får ta instruktionen med en nypa salt, bruket måste har rätt "smidiga" konsistens och det behövs inte mycket vatten för att gå från för torrt till för tunt.
 
  • Gilla
Jc1972
  • Laddar…
Om du har möjlighet att fästa ett putsnät på en våd och testa om det gör skillnad. Vad tror du om det?
 
F fredand44 skrev:
Om du har möjlighet att fästa ett putsnät på en våd och testa om det gör skillnad. Vad tror du om det?
Ja får nog bli den lösningen i värsta fall.
Testade nu att blöta upp bruket ännu mer och då går det faktiskt bättre, men är då ca. 20% mer vatten än angivet. (5l / 25kg istället för 4l)
Kan det påverka något i förlängningen tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.