Godkväll alla

Hur många ledarkablar brukar ni dra till sensorer? Nästan alla sensorer kräver 4 ledare för EOL anslutning och även MAP'en jag tänker dra kräver 4. Den enda som kräver fler är utomhus sirenen som kräver 8.

Finns det någon anledning att dra 8 ledare till allt?
 
Det finns inget enkelt svar på denna frågan utan hur många ledare man använder beror på anläggningen då det kan vara så att man drar fler ledare till en kopplingspunkt och sedan därifrån går vidare till en annan kopplingspunkt samt till enheter.
På vissa anläggningar drar man ledare direkt från central till enheterna.
Allt beror på vilket material/utrustning som ska användas samt objektets utformning.
Det finns ingen anledning att dra 8-led till allt men om du endast har 8-led och inte har någon estetisk åsikt om kabeln så fungerar det.
 
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
D
Du kan bara ha ett visst antal mA per meter längd kabel pga signalförlust. Så om det är långa sträckor så måste du eventuellt dubblera flera ledare för att få tillräckligt med ström.
Busslingor som driver flera enheter på samma kabel kräver oftast mycket ström.
Så en vanlig larmkabel ger kanske 450mA på 60 meter, Dubblerar du ledarna så får du 900mA på samma längd.
Så du behöver kanske inte 8 ledare nej om du drar enskilda kablar för varje detektor, de drar lite ström och det inte är långa kabelsträckor.
Det kan ju även vara så att du vill dra t.ex. en 8 ledare till en detektor och därifrån fortsätta till ytterligare en dektor längre bort och använda de 4 andra ledarna som blir över. Kräver dock lite finlir med kabelskalningen så du inte kapar allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
eikido
  • Laddar…
Tack mina herrar.

Tror det blir 4 ledare för min del. Den är ju trots allt mindre i diameter vilket också är viktigt :)

Sedan får det bli 8 ledare till sirenen eller dubbla 4or :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.