Hej!

Ska byta ut lite stag mellan räls till båthuset och tänkte använda galvade rör med varmgalvad gängstång i. Är de rör man köper från vvs-firmor vanligtvis varmförzinkade eller elförzinkade. Som jag förstått det ger elförzinkning ingetr vidare skydd utomhus och speciellt inte nära vatten. Har kollat med Rinkaby Rör men de kunde inte svara på det. Den enda info de hade var "Används vid kallvatteninstallationer m.m."
 
Fick svar till slut. De är märkta ned EN 10240-A.1 vilket ska vara varmförzinkat. Om det sen gäller alla vattenrör vet jag inte men beställer därifrån iaf.
 
Krilleman
Galvade kallvattenrör i stål brukar vara varmförzinkade.

Vilket RSK har du köpt?

På grossisten Ahlsell står det såhär:
Galvat stålrör utan muff visar ena änden med gängor, produktinformation från Ahlsell i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står RSK: 1222041 på Rnkabys hemsida och i RSK databasen står att det är EN10255 vilket verkar vara obehandlat. Jag kan ju ha missförstått hela grejen eller så står det fel på RR’s hemsida.
 
Utifrån finishen på de rör jag har sett så är dom inte galvade, utan varmförzinkade.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
useless useless skrev:
Utifrån finishen på de rör jag har sett så är dom inte galvade, utan varmförzinkade.
Galv är ju dock synonymt med just förzinkning. Varmgalv = varmförzinkad :p
 
Nej! Vid varmförzinkning är ingen galvanisk process inblandad.
 
useless useless skrev:
Nej! Vid varmförzinkning är ingen galvanisk process inblandad.
Järnet legerar med zinken på kemisk nivå och formar ett konvergenslager i varmförzinkningsprocessen. Finns det en tro om att det bara är ett ytligt zinkskal som smälter sig ovanpå järnet så föreslår jag artigt lite mer litteratur i ämnet. Inte för inte att man kallar varmförzinkningsanläggningarna för just "galvan". #föredettaspiktillverkare
 
Som jag förstått det anser en del att galvanisering syftar på just elektropläteringsprocessen vilket förstås inte är inblandad vid varmförzinkning. Enklast är nog att säga varmförzinkad och elförzinkad så blandar man inte ihop det.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Som jag förstått det anser en del att galvanisering syftar på just elektropläteringsprocessen vilket förstås inte är inblandad vid varmförzinkning. Enklast är nog att säga varmförzinkad och elförzinkad så blandar man inte ihop det.
Fair enough. Termen hot dip galvanized är hur som densamma som varmförzinkning och har således ärvts ordamässigt till varmgalv/varmgalvaniserad. Processen i sig är vidare kemisk och inte bara mekanisk som man kan tro. Det färdiga zinkskiktet i sig bidrar sen med galvaniska strömmar i metallen, den s.k. självläkningen, oavsett om vi pratar elförzinkning eller varmförzinkning.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.