Generellt alltså? Någon som vet? En nybyggd villa kostar ju mindre att drifta än tex ett 20-talshus med oljepanna. Då borde väl banken anse att man klarar av ett högre lån om man bygger nytt, eller?
 
Det beror helt på vilka kalkyler du kan visa för banken. Man skall veta att det kostar en hel del att bygga huset också. Under byggtiden börjar räntorna att ticka innan du kan flytta in, och det innebär alltid en viss risk att något går på tok under bygget som kostar mycket pengar.

Prata med din bank och hör med dem hur de resonerar. Generellt skulle jag dock vilja säga att bankens eventuella höjda tak för ett nybygge kontra en befintlig villa inte är särskilt stor.
 
Förenklat så vill banken att två saker ska vara uppfyllda för att bevilja ett bolån:

1. Du ska ha råd att betala räntorna, även vid viss ekonomisk stress.

2. Lånet ska med viss säkerhet inte vara större än boendets värde.

För punkt 1 påverkar förstås drifskostnaden lite, men det är inte så att alla begagnade hus har höga driftskostnader. Visst finns det 20-tals-hus med oljepanna, men det finns också små välisolerade hus med kamin och fjärrvärme, så detta är inte en skillnad mellan nybyggda och existerande hus, utan en skillnad mellan hus med höga och låga driftskostnader.

Bankerna är villiga att låna ut ungefär lika mycket till ett nybygge som till ett befintligt hus, nämligen så mycket att 1 och 2 uppfylls. Eftersom 2 är svårare att uppnå med ett hus man inte byggt ännu (risken är större att boendet inte blir värt lånebeloppet är lägre), så kan det, beroende på bankens syn på nybyggen i området, vara svårare att få stora lån till nybyggen.
 
Frågeställningen är principellt intressant. Jag tror att kommande krav på energideklaration, som blir allvar 31 december 2008, är väldigt bra och kan faktiskt komma att fungera som en indirekt prismärkning på husmarknaden både för aktörer och banker.

Detta skall man ta i beaktande idag redan om man skall köpa en fastighet i och med att man kommer att ha kravet på energideklaration på sig vid försäljningen.

Energideklarationen på hushållsmaskiner har i princip helt tagit bort diskmaskiner med energiklass B och nedåt. Det kommer säkert också att flytta en del värden i fastighetsbeståndet. Exempelvis ett 40-talshus med låg energiförbrukning kommer att ha ett högre marknadsvärde än ett likadant 40-talshus med hög energiförbrukning. Min uppfattning är att det inte riktigt förhåller sig så på marknaden idag.

Du är lite motsägelsefull i en mening i sista stycket, säkert skrivfel. Jag tror att man måste väga in ett antal faktorer som mindre renoveringsbehov i nybyggt, befintliga garantier på en mängd större och kostsamma installationer som ventilation, värmesystem m.m. I ett äldre hus när pannan går är det ju bara för fastighetsägaren att konstatera att den är uttjänt och att en ny kostar XX 000 kr. Så mitt svar blir är att ett nybyggt färdigbyggt hus bör vara värt mer och därmed även så för bankerna.
 
Intressant det du skriver Lekkamraten. Vet du mer praktiskt vad det kommer innebära med energideklarationen vid en försäljning för säljarna? ( sköna tider du skriver på förresten ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.