Vad ska jag använda för bruk för att mura fast rökröret från kökspannen till skorstenen? Den befintliga murningen är otät. Det gamla bruket är rent å fint men ska jag använda någon form av primer för att få det nya bruket att fästa eller är det dumt med tanke på värmen?
 
Kasch skrev:
Hoppsan... Hittade några svar här
[länk]

Verkar alltså gå bra med i princip vilket bruk som helst. Bara frågan om primer då?
Någon primer behövs inte. Den "gamla" fogen, bruket, ytan mm måste vara mättad med fukt så att inte fukten "sugs" ur det "nya" bruket innan det har härdat.

Påför gärna mer fukt under själva härdningen.
 
Kasch skrev:
Vad ska jag använda för bruk för att mura fast rökröret från kökspannen till skorstenen? Den befintliga murningen är otät. Det gamla bruket är rent å fint men ska jag använda någon form av primer för att få det nya bruket att fästa eller är det dumt med tanke på värmen?
Jag köpte en säck med "eldfast bruk" en 10kg påse som kostade runt 200:-
fäste föret i stenarna och murade fast det med bruket efter att ha blött upp stenar och bruk i skorstenen ved vatten ordentligt innan.Bruket fastnade bra och brann fint inga sprickor eller liknande. Sotaren hade inget att klaga på..

Steffe

 
du ska inte mura fast röret du köper en inmurningsstos vilket egentlgen bara är ett rör som är 10mm större än rökröret som du murar fast i murstocken sen har du bara en garn mellan rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.