Hej!. Egentligen inte en byggfråga. Men det är ju här alla kloka hantverkare, snickare och hemmapulare finns.

Jag har en brudkista i arvegods från 1760. Vid flytt så gick låset i baklås. Nyckeln sitter kvar och kan vridas ett kvarts varv, men går inte att ta ur. Locket har en list på undersidan, vilket hindrar att man pillar i springan. Jag har försökt smörja med insprutning. Törs inte använda alltför stor kraft vid nyckelvridning eller att lyfta locket. Ser själv ingen lösning som inte innebär något förstörande. Minst förstörande är väl att såga upp botten och åtminstone få ut de prylar som ligger där. Men inte säkert att man kommer åt låset ändå. Finns någon klok gubbe eller gumma som har något förslag?
 
  • Antik brudkista från 1760 med målade dekorativa mönster och fastlåst nyckel, stående på trägolv inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tryck ner locket ordentligt (typ sätt dig på det) när du vrider på nyckeln. Ifall den är fullpackad så att locket ligger lite i spänn tänker jag.
Satt nyckeln i låset under transporten?
 
Nu kan jag INGENTING om vare sig brudkistor eller 1700-tal men... Ser inte nyckeln väl ny ut för 1700-tal? Är det rätt nyckel? I en kista av nyare snitt sitter nog låset i själva framstycket, kanske var det inte så då men om det var så lär du inte komma åt det från insidan
 
Förutom att trycka ned locket, försök rucka lite på det, genom att knacka så hårt du vågar med en hammare på ytan kring låset (med en brädbit som skydd) samtidigt som du vrider på nyckeln.
Vrid åt båda hållen.
Ett tvåpersoners-jobb, en som sitter/trycker på locket och vrider på nyckeln och en som knackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.