Det är väl ingen tvekan att hösten är här och med ens märker man att temperaturen droppar, och så även i verkstan. Än sålänge är det väl ganska ok (iallafall här i Skåneland) men jag vet ju att om någon månad så är det inte så roligt att stå därute.
Min verkstad(garage) ligger inklämt mellan mitt hus och grannens så det får ju lite värme från sidorna men den lilla värmen fiser ju rakt igenom det oisolerade taket me´ detsamma! Det allra bästa är ju såklart att isolera taket men det tillåter inte tidsschemat i år, så mina tankar har gått till att införskaffa ngn slags billig värmekälla av ngt slag. En vedkamin kanske eller en billig luft/luft värmepump (3-4000kr). Tiden jag spenderar därute är begränsad till max någon timme om dagen men man vill ha det ganska behagligt trots allt när man går där och mekar.

Är det ngn som är i liknande situation som har gjort ngt åt det eller funderar i samma banor?
Alla tankar och ideér från alla är välkomna...

Ha det!
/Matthias
 
Redigerat:
Drömmen är att mura upp en murstock och sätta in en kamin, men det är ju ingen lösning för dig som inte har tid att isolera taket. hur man ska hålla värmen över natten är ju en annan sak.
 
C
Dessutom vill jag minnas att det inte får finnas grejer med öppen låga (alltså, kaminer, pelletsbrännare osv) i ett garage enligt BBR.
 
cheetah1 skrev:
Dessutom vill jag minnas att det inte får finnas grejer med öppen låga (alltså, kaminer, pelletsbrännare osv) i ett garage enligt BBR.
Gäller det bara uppvärming? Eller hur är det med gasol för lödning, gassvets osv?
 
C
BBR 5:46:462:

"Uppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan anordning som kan orsaka brand eller explosion."
 
Se där då försvann den valmöjligheten... Bra info cheetah!
 
Isolere burde vel gå rimelig kjapt? Få litt hjelp en helg av to til så er det gjort på null tid.

Uansett, noe mere varme må du jo ha selv om du isolerer. Men der har jeg ingen konkrete forslag annet enn en byggvarmer med vifte.

Varmekabel i gulvet er jo også en mulighet, men det må jo nesten stå på hele tiden da det ikke blir fort varmt.
 
Jag skulle föreslå en begagnad aerotemper uppsatt på väggen som en nödlösning över vintern, nästa sommar fixar du isoleringen och permanentar värmen med luft/luft-pump. Att skaffa pumpen redan nu och låta den stå och värma ett oisolerat utrymme låter inte som nån bra idé, tycker jag, jag har dock ingen erfarenhet av vinterklimatet i skåne men kan tänka mig kallblåst som f-n.
 
Jo jag borde kanske kolla över isoleringsalternativet igen. 2-3flak med öl och några kompisar så kanske det till och med blir skoj (och lite snett)
 
Mikael_L
Jag tycker det.
Kråkorna har tillräckligt varmt ändå .
 
Om du har jämnt innertak kan du isolera med frigolit som du skruvar upp med skruv med stora plastbrickor på. Tar med grov tidsoptimism inte mer än en timme i garaget ;) Glipor skummar du med byggskum bara.

En ny aerotemper kostar mer än en ny L/L vp(billig Jula/rusta alltså). Fast man kan ju bygga av en bilkylare och nån fläkt man hittar för att få ner pris. Men då är ju fort tiden för isolering snabbt avverkad. ;)
 
Mikael_L
Hur ser det befintliga taket ut (innifrån)?

Ska det isoleras mot yttertak eller bli kallvind?

Är det bara plåt däruppe? eller råspont, eller t.o.m klart med luftspalt osv.
 
v-g skrev:
En ny aerotemper kostar mer än en ny L/L vp(billig Jula/rusta alltså). Fast man kan ju bygga av en bilkylare och nån fläkt man hittar för att få ner pris. Men då är ju fort tiden för isolering snabbt avverkad. ;)

Nä, inte vattenburet. En begagnad el-aerotemper som ger på bra med värme ett litet tag innan man skall vara där. En vp måste väl stå och gå hela tiden för att orka hålla temperaturen upp (?)
Isolering är nog prio 1 ändå.
 
Om det är en temporär lösning så borde väl en vanlig byggfläkt kunna fungera? Eller ett flyttbart eldrivet oljelelement på hjul? Vårt oljeelement har till och med termostat :) Det fungerade bra i vårt hus innan vi fått fart på den riktiga värmen.
 
Jag ska skjuta några bilder ikväll eller imorgon så har vi lite bättre underlag att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.