Är lite nyfiken på om någon vet vilka juridiska åtgärder som kan drabba person som trotsar eldningsförbud i "utdömd"skorsten?
 
Ingenting så länge inte huset brinner ner och din familj har en mkt kronisk solbränna eller ligger och vilar 2 meter söderut. Tror jag men det känns ju mest relevant i alla fall. Stryker du själv med behöver du ju inte oroa dig så mkt heller. Vet inte hur det rubriceras om du har eldat upp familjen och du hade eldningsförbud. Är nog att likställa med tokiga hemkopplingar med el. Jag skulle nog ha lagt de pengarna på att täta skorstenen alternativt låta bli att elda.

/veckans moralkaka
 
Tomten lär inte dyka upp heller om nån månad...
 
haddirajan skrev:
Tomten lär inte dyka upp heller om nån månad...
aha! han dyker inte upp om man har eldningsförbud, fast borde det int va tvärs om? annars kan han ju bränna baken när han ska ner i skorstenen..;)
 
Där i mot så kan jag tänka mig att om det brinner så säger försäkringsbolaget "Det var ju tråkit för dig, lycka till"
Mao ingen ersättning där inte..
 
Fein skrev:
Vet inte hur det rubriceras om du har eldat upp familjen och du hade eldningsförbud.
Med den stora skillnaden att sotarmästarens godtycke ofta verkar vara bra mycket mer oberäkneligt än elektrikerns regelverk. Elektrikern har man respekt för, sotaren får man (tyvärr) ägna energi åt att smörja för att inte råka ut för krångel. Sotarna lever kvar i den gamla skråkulturen verkar det som. Men visst, man bör veta vilken risk man tar om man bryter mot ett "eldningsförbud".
 
en liten sann historia: en kompis farbror hade haft besök av sotaren dagen innan det blev soteld, brandkåren fick rycka ut och sade åt honom att han måste se till å sota! gissa om han gick i taket...
 
Sannslöst!!!
Han fuskade väl. Det gjorde min sotare en gång. Jag gillrade en fälla och de torskade.
Sen dess har vi inga problem.
Men jag springer upp på taket och sotar själv 1 ggr/mån .De kommer ju på tider då jag inte eldat!
Hälsningar,
Skalman
 
Skalman skrev:
Sannslöst!!!
Han fuskade väl. Det gjorde min sotare en gång. Jag gillrade en fälla och de torskade.
Sen dess har vi inga problem.
Men jag springer upp på taket och sotar själv 1 ggr/mån .De kommer ju på tider då jag inte eldat!
Hälsningar,
Skalman
Berätta mer om "fällan" ;)
 
där jag bodde tidigare så gjorde sotaren pannan kliniskt ren första gången, andra gången var den inte renskrapad, jag ringde sotarmästaren och sa att antingen gör dom om sotningen eller så river jag fakturan, efter lite mutter gjorde dom om den.:)

en fd arbetskompis ristade ett kryss i pannan, sen ringde han sotarn å sa att krysset var kvar efter sotningen, då vart sotarn lack på honom.
 
Skalman skrev:
.De kommer ju på tider då jag inte eldat!
När dom vill komma till oss utan att vi eldat brukar jag ringa och avboka sotningen och det brukar aldrig vara något bekymmer.

"kryss" i sotet var ett bra tips som absolut ska provas om det är "gringubben" som kommer nästa gång :D
 
klart ni kan låta sotaren sota era pannor men ni får ju betala för det också...Inte betalar jag pengar till någon för något jag enkelt kan göra och något jag gör varje vecka ändå...?

mvh
Abbe
 
SaabAero
Jo fällan...
vingmuttrarna som håller spjället i röret mellan panna/muren Dem vred jag till ett visst läge utan att de var dragna. Chansen att det skulle stå lika för båda muttrarna är praktiskt taget noll. Sotarn sa inte ett pip. Bara tog bort räkningen.

Den sotare som var här första gångne när jag hade min havrebrännare igång var helt betagen. Han var så fascinerad så han stannade i 2½ timme och bara tittade och kollade lågan. jag vet....skryt luktar illa....men det luktade inget från skorsten, det var det första han lade märket till....


Pannan sotar jag just nu, pga ett litet fel som snart kommer att åtgärdas, ca 1 ggr /vecka. Det blir liksom en "ludd" på pannväggen. Det rasar ner nästan av sig självt så det är väldigt lätt sotat. Men det skall inte vara något alls, det beror alltså på ett litet fel just nu.

Skorstenen sotar jag ca 1 ggr /månad eller oftare på vintern. Bara för säkerhets skull. Det är aldrig något där men det känns bra att veta att det är rent.

Hälsningar,
Skalman
 
pellefant skrev:
en liten sann historia: en kompis farbror hade haft besök av sotaren dagen innan det blev soteld, brandkåren fick rycka ut och sade åt honom att han måste se till å sota! gissa om han gick i taket...
Är inget ovanligt fenomen. När sotaren rivit i avlagringarna så tar det tydligen lättare eld.

Din kompis farbror kanske missförstod brandmännens påtalan om sotare. Alltid efter skorstensbrand måste sotaren tillkallas och kontrollera så inte skorstenen tagit skada av hettan.
 
Skalman skrev:
SaabAero
Jo fällan...
vingmuttrarna som håller spjället i röret mellan panna/muren Dem vred jag till ett visst läge utan att de var dragna. Chansen att det skulle stå lika för båda muttrarna är praktiskt taget noll. Sotarn sa inte ett pip. Bara tog bort räkningen.

Den sotare som var här första gångne när jag hade min havrebrännare igång var helt betagen. Han var så fascinerad så han stannade i 2½ timme och bara tittade och kollade lågan. jag vet....skryt luktar illa....men det luktade inget från skorsten, det var det första han lade märket till....


Pannan sotar jag just nu, pga ett litet fel som snart kommer att åtgärdas, ca 1 ggr /vecka. Det blir liksom en "ludd" på pannväggen. Det rasar ner nästan av sig självt så det är väldigt lätt sotat. Men det skall inte vara något alls, det beror alltså på ett litet fel just nu.

Skorstenen sotar jag ca 1 ggr /månad eller oftare på vintern. Bara för säkerhets skull. Det är aldrig något där men det känns bra att veta att det är rent.

Hälsningar,
Skalman
Det var ju en enkel grej att göra :)

Att sota själv har ju den fördelen att man själv lär sig hur det ska/brukar se ut och kan då snabbt upptäcka att det hänt något som helt plötsligt gör att det blir mer sot etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.