Hej, bromsoket har börjat läcka i fästet till slangen. jag rengjorde och bytte kopparbrickan men det hjälpte ingenting. Finns det ett fiffigt och gångbart tips man kan ta till för att få det bra..?


Bromsok med tydlig läckage vid fästet till bromsslangen markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
M munspelarn skrev:
Hej, bromsoket har börjat läcka i fästet till slangen. jag rengjorde och bytte kopparbrickan men det hjälpte ingenting. Finns det ett fiffigt och gångbart tips man kan ta till för att få det bra..?


[bild]
Går att lägga fiberbrickor med kopparbrickorna..

Men något måste ha hänt om banjon läcker...
:thinking:
 
Är det verkligen oket som läcker då?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om det uppkommit plötsligt så är det betydligt större sannolikhet att det är slangen som läcker.
 
A
lika bra att byta slangen som useless är inne på..
speciellt när grejerna ändå är nere..
 
ah, skall byta slangen, men läckaget är dock i skarven mellan oket och kopparringen. Var hittar man dem fiberbrickorna om det kan behövas..?:)
 
Kom ihåg att det är två brickor... En direkt under skruvskallen samt en direkt mot oket...
Brukar bli tätt med två nya kopparbrickor...
Kopparbrickor blir hårdare när de har pressats i hop en gång så de kan bli svårare att få dem täta när man dragit dem en gång och sedan lossat igen... jag brukar byta dem efter varje demontering när jag håller på med bromsar.
 
Tycker det ser ut att stå vätska här, men det kanske är något annat?

Närbild av fordonets underdel med potentiell vätskeläckage markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
yes, det är regnvatten men jag skall gå ut i morrn igen och testa att se vart det läcker men det var imellan den under kopparbrickan och oket jag hade isär det för några dar sen rengjorde och försökte få till det och idag läckte det likadant när jag hade dit nya ringar.. jag tror skall testa fiberbricka iaf det låter intressant..:)

jag såg att biltema sålde ett packe billigt..
 
A
M munspelarn skrev:
ah, skall byta slangen, men läckaget är dock i skarven mellan oket och kopparringen. Var hittar man dem fiberbrickorna om det kan behövas..?:)
fiber brickor finns hos Beijer eller Biltema mfl.
 
Man ska absolut inte ha fiberbrickor på bromsslangar. Nya koppar/alu brickor är det som gäller och blir det inte tätt med det så är det något annat galet.
 
  • Gilla
saabdea
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Man ska absolut inte ha fiberbrickor på bromsslangar. Nya koppar/alu brickor är det som gäller och blir det inte tätt med det så är det något annat galet.
inte istället för.. tredobricka går det med.
Men det är nog slangkopplingen som är felet.
 
Maskintok skrev:
inte istället för.. tredobricka går det med.
Men det är nog slangkopplingen som är felet.
knappast ihop med en kopparbricka heller..........tredotätningar är ju inte bra de heller eftersom gummit inte tål bromsvätska......
 
A
S Stefan1972 skrev:
knappast ihop med en kopparbricka heller..........tredotätningar är ju inte bra de heller eftersom gummit inte tål bromsvätska......
nödlösning tills slangen kommer.
Jag har en bil där sådan bricka sitter.
suttit i ca 4 år nu.. funkar fortfarande utan läckage..
 
Det gick bra, jag slipade styrpiggen lite grann och satte dig en ny kopparbricka igen i botten, och det blev sannerligen supertätt.
riktigt gött, stort tack för alla synpunkter..!
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.