Hej!
Jag har byggt en egen kattlucka då jag inte hittat nån vettig som håller tätt, jag körde 2 luckor, en för utgång och en för ingång så jag kunde täta dom ordentligt, magneter drar luckan till sig på slutet och trycker in luckan mot tätningslisten.
Luckorna är monterade på gånggärn upptill och öppnas alltså uppåt (som vanligt på kattluckor).
Det jag saknar är någon form av broms så att katten kan trycka upp luckan enkelt men när den sedan passerat så ska luckan inte "smälla" igen utan stängas lite långsamt, jag tänker att det borde finnas nån form av gasfjäder eller liknande som kan användas till det men jag lyckas inte hitta något.
Jag tänker att det borde finnas nåt i stil med en handpump till däck som går enkelt åt ena hållet och sen nån backventil som sakta släpper ut luften typ (luckan väger inte supermycket så den måste vara väldigt klen om gravitationen ska räcka för att trycka ihop fjädern).
Eller finns det nån annan smart lösning som jag inte tänkt på?
 
  • Gilla
Tinte
  • Laddar…
P patrikwa skrev:
Hej!
Jag har byggt en egen kattlucka då jag inte hittat nån vettig som håller tätt, jag körde 2 luckor, en för utgång och en för ingång så jag kunde täta dom ordentligt, magneter drar luckan till sig på slutet och trycker in luckan mot tätningslisten.
Luckorna är monterade på gånggärn upptill och öppnas alltså uppåt (som vanligt på kattluckor).
Det jag saknar är någon form av broms så att katten kan trycka upp luckan enkelt men när den sedan passerat så ska luckan inte "smälla" igen utan stängas lite långsamt, jag tänker att det borde finnas nån form av gasfjäder eller liknande som kan användas till det men jag lyckas inte hitta något.
Jag tänker att det borde finnas nåt i stil med en handpump till däck som går enkelt åt ena hållet och sen nån backventil som sakta släpper ut luften typ (luckan väger inte supermycket så den måste vara väldigt klen om gravitationen ska räcka för att trycka ihop fjädern).
Eller finns det nån annan smart lösning som jag inte tänkt på?
Motställda magneter..?
 
V Vardagsrum skrev:
Motställda magneter..?
Fast då går väl luckan aldrig igen helt?
 
Fettbroms heter det.
Finns i passagerarhandtag i taket på billar, eller i kassetbandspelarluckor ;-)

/W
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att en sådan där classe broms kräver mer tyngd i luckan för att gå igen helt. Jag vill se en kattlucka byggd av en kassettbandspelare tack, med räksallad på toppen. )
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Lämplig vikt bara, eller lucka i pansar.
 
  • Gilla
Ztepho och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fettbroms heter det.
Finns i passagerarhandtag i taket på billar, eller i kassetbandspelarluckor ;-)

/W
Ah, smart! Det borde ju funka, oklart vad det heter officiellt (säkert nåt med beslag?), en sökning på "fettbroms" gav inte mycket tyvärr :/
 
Det skulle inte fungera att ta delarna från en mjukstängande toalettsits och använda dämparna till luckan?
 
  • Gilla
Fnularen
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast då går väl luckan aldrig igen helt?
Prova! Sitter de strax innan luckan stänger helt så kommer de nog inte att fånga den och få den att stå öppen, utan liksom bara dämpa fallet, så att det blir ett diskret ”klick” istället för en smäll som skrämmer kisse.

Kräver minst två på en sida, eller fyra (två på var sida). Fäst med häftmassa medan du justerar in dem.

Eller prova sådana lister med borst/strån/hår på som används för att tex stänga ute drag från dörrar. Stråna/borsten dämpar ljudet samt farten. Men det får nog bara vara yttersta biten av stråna som rör luckan om den ska kunna stänga för egen tyngd.
 
Rotationsdämpare (antar att det är såna som benämdes "fettbroms" här ovan också!) känns helt klart rimligt, dom används ju i applikationer som är identiska med min! Den stora frågan är väl hur man rent praktiskt ska lyckas modifiera mitt bygge så dom passar, känns inte direkt "plug and play" så som den är byggd nu, får finurla vidare på det.
 
Såhär har jag alltså gjort, ett fyrkantigt hål, fräst ner kanterna och satt lister runtom, en plexiglasskiva som passar in i utfräsningen, 2 "armar" längst ner med magneter som möter upp ett par nedfrästa magneter så att luckan hålls stängd samt håller konstant tryck mot listerna.
Gånggärnet skulle antagligen behöva bytas ut mot ettt som går att sätta en rotationsdämpare på, på något sätt :thinking:
Hand öppnar en hemgjord lucka i träpanel med plexiglasskiva och magnetfäste synligt framför landskap i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hemmagjorda fönsterluckor med plexiglas, magneter och gångjärn inbyggda i trähölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.